۱۳۹۹/۰۱/۱۲
۳:۱۱ ب٫ظ

عقب‌نشینی یکی از روحانیون سعودی از موضع خود درباره آزادی زندانیان، بحث‌هایی را درباره آزادی بیان در عربستان سعودی برانگیخت.

برکناری امام جماعت مسجد قبا به دلیل انتشار یک توئیت

به گزارش الأمه:

«صالح المغامسی» امام جماعت سابق مسجد قبا در مدینه منوره، چند روز پیش در توئیتی، به ملک سلمان، پادشاه عربستان به دلیل برگزاری اجلاس سران گروه ۲۰ به صورت مجازی تبریک گفت.

وی سپس با اشاره به شیوع ویروس کرونا، به مقامات کشورش پیشنهاد کرد که اقدامات لازم را برای برطرف کردن این فاجعه و افشای علت این بیماری همه‌گیر انجام دهند.

المغامسی سه دلیل برای این بیماری بیان کرد و خواستار استغفار، نیکی به فقرا و عفو زندانیان خطاکار تا جایی که ممکن است، شد.

وی در توئیت خود توضیحی نداد که منظور او از زندانیان خطاکار چیست، اما بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی، با یاد کردن از مبلغان زندانی عربستانی، سخنان او را خطاب به مقامات تفسیر کردند.

به نظر می‌رسد که این تفسیرها شیخ المغامسی را مجبور کرده است تا توئیت خود را حذف کند و در توئیت دیگری دلایل عقب نشینی خود از موضع اخیرش را توضیح دهد.

وی در توضیح خود نوشته است: منظور من عفو زندانیانی بود که دارای جرایم جزئی هستند، همانطور که پادشاه کشور در ماه رمضان این کار را انجام می‌دهد. اما زندانیانی که دارای جرایم سنگین هستند، شرع در مورد آنها تصمیم‌گیری می‌کند.

اما به نظر می‌رسد که عذرخواهی این مبلغ سعودی سیل انتقادات علیه او را خاموش نکرده است، به ویژه پس از انتشار اخباری که حاکی از ممنوعیت او از خطابه است.

گفتنی است، حساب توئیتری «زندانیان عقیده» در توئیتی نوشت که مقامات سعودی شیخ المغامسی را به دلیل توئیتش در مورد آزادی زندانیان، از امامت مسجد قبا برکنار کرده‌اند.

 

منبع: ایکنا