۱۳۹۸/۰۹/۰۲
۱۲:۲۴ ب٫ظ

جشنواره فرهنگی هنری «ایران؛ سرزمین فرهنگ، زیبایی و جذابیت» با حضور شخصیت‌های فرهنگی، دانشگاهی و ایرانیان مقیم در مرکز اتاق بازرگانی دهلی‌نو برگزار شد.

برگزاری جشنواره «ایران؛ سرزمین فرهنگ، زیبایی و جذابیت» در هند

به گزارش الأمه:

جشنواره فرهنگی هنری «ایران؛ سرزمین فرهنگ، زیبایی و جذابیت» که با نمایشگاه آثار فرهنگی هنری ، اجرای موسیقی ایرانی و نمایش فیلم همراه بود؛ علی چگینی سفیر کشورمان طی سخنانی  با تأکید بر تاریخی بودن روابط ایران و هند، گفت: هند و ایران ۲ ستون تمدن در جهان هستند. ۲ کشور در جریان تاریخ همکاری‌های زیادی با یکدیگر داشته‌اند، اما نسل جدید از عمق و تاریخ این روابط آگاهی ندارند.

وی افزود: ۲ کشور باید سعی کنند تا نسل جدید و جوان از رابطه تاریخی ایران و هند آگاهی یابد. هیچ هندی در ایران غریبه نیست و ایرانی‌ها نیز در هند احساس غریبگی نمی‌کنند.

ربانی رایزن فرهنگی ایران در هند نیز اظهار داشت: روابط فرهنگی ایران و هند نمونه بی‌نظیر و مثال زدنی از مناسبات سازنده بین دو ملت به شمار می‌رود. یقیناً میراث مشترک تاریخی و فرهنگی موجود میان هند و ایران امروزه نیز سرمایه بزرگی جهت همکاری‌های فرهنگی دو کشور به شمار می‌رود.

سفر۴۰ هزار شهروند هندی به ایران در سال ۲۰۱۷ 

وی ادامه داد: به همین دلیل امروزه نیز هند از اولویت‌های روابط فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به شمار آمده و داشتن یک روابط فرهنگی رو به رشد خواست و اراده جدی در جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌آید.

وینود زوت شی وزیر سابق جهانگردی هند در این مراسم با اشاره به نزدیکی روابط میان هند و ایران گفت: صنعت جهانگردی زمینه بسیار خوبی را برای گسترش روابط میان دو کشور فراهم می‌کند. هند و ایران دارای میراث گسترده فرهنگی و تاریخی هستند که به ثبت جهانی رسیده‌اند.

وی افزود: در سال ۲۰۱۷ میلادی حدود ۴۰ هزار شهروند هندی به ایران سفر کرده‌اند و تعداد زیادی جهانگرد ایرانی نیز از هند دیدار کرده‌اند؛ اما این آمار باید افزایش یابد.

وزیر سابق جهانگردی هند با اشاره به راهکارهای موجود برای گسترش صنعت گردشگری میان هند و ایران ابراز داشت: نخستین راهکار، دسترسی آسان و ایجاد یک رژیم روادید آزاد است. مردم ایران از مزایای روادید الکترونیکی هند برخوردار هستند و برای دیدار از هند به راحتی می‌توانند روادید دریافت کنند. ایران نیز به شهروندان هندی روادید فرودگاهی ارائه می‌دهد.

قرن‌ها از مراودات تاریخی بین ۲ مردم ایران و هند می‌گذرد

این مقام هندی ادامه داد: راهکار دوم افزایش پرواز شرکت‌های هواپیمایی به هند و به ایران است. راهکار سوم در راستای گسترش جهانگردی میان  ۲ کشور، انجام برنامه‌ها و جشنواره‌های فرهنگی در  ۲ کشور است تا مردم با فرهنگ کشور دیگر بیشتر آشنا شوند.

شرناز کومار از پارسیان هند و مدیر یونسکو در دهلی نیز طی سخنانی ایران را سرزمین مادی و هند را زادگاه خود خواند و با اشاره به تاریخ و تمدن کهن ایران خاطرنشان کرد: قرن‌ها از مراودات تاریخی بین ۲ مردم ایران و هند می‌گذرد و امروزه نیز جامعه هند تصویری مثبت و احترام‌آمیز از ایران دارد.

وی توسعه روابط فرهنگی و گردشگری ایران و هند را در راستای منافع ۲ کشور توصیف کرد و گفت: امیدوارم از طریق جشنواره‌ها و رویدادهای فرهنگی هنری  ایران در هند فرصت مناسب‌تری جهت معرفی ایران به جامعه هند فراهم آید.

در ادامه این برنامه فیلمی در معرفی جاذبه‌های فرهنگی و گردشگری ایران به نمایش در آمد و ۲ گروه موسیقی ایرانی نیز به اجرای برنامه پرداختند. همچنین اجرای دکلمه با موضوع ایران زاد در خصوص پارسیان هند و بازدید از نمایشگاه هنری ایران از دیگر برنامه‌های شب فرهنگی ایران بود.

در نمایشگاه فرهنگی هنری ایران علاوه بر عرضه هنر خطاطی توسط یکی از هنرمندان خط ایرانی، نمایشگاه معرفی صنایع‌دستی، پوستر در معرفی جاذبه‌های گردشگری ایران و همچنین آثاری از نسخ و تصاویر قدیمی‌ترین شاهنامه موجود در هند به نمایش درآمد که مورد استقبال قرار گرفت.

این جشنواره فرهنگی هنری با همکاری مشترک رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، سفارت جمهوری اسلامی ایران، دفتر هواپیمایی ماهان در دهلی‌نو و اتاق بازرگانی دهلی در محل سالن همایش و نمایشگاه‌های اتاق بازرگانی دهلی برگزار شد.

 

منبع: فارس