۱۳۹۸/۰۳/۰۵
۱۱:۳۸ ق٫ظ

نماینده رهبر معظم انقلاب در هند از برگزاری نمایشگاه قرآن در حیدرآباد، واقع در جنوب شبه قاره، خبر داد و گفت: سمینار مفسران ایران و هند در نخستین روز از این نمایشگاه برگزار می‌شود.

برگزاری نمایشگاه قرآن در «حیدرآباد» هند

به گزارش الأمه:

حجت‌الاسلام مهدی مهدوی‌پور، نماینده رهبر معظم انقلاب در هند، در گفت‌وگو با ایکنا از برگزاری نمایشگاه قرآن در حیدرآباد خبر داد و گفت: این نمایشگاه به مدت سه روز از اول تا سوم تیرماه در موزه سالار جنگ برگزار می‌شود.

وی افزود: در نخستین روز از این نمایشگاه سمینار مفسران ایران و هند برگزار می‌شود که معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سرکنسولگری ایران در هند و ۱۰ نهاد از حیدرآباد همچون جامعه اسلامی و ... شرکت می‌کنند.

بررسی تفاسیر دو کشور

مهدوی‌پور بیان کرد: در این سمینار که همزمان با ۲۲ ژوئن برگزار می‌شود، مفسران شاخصی از ایران و هند به بررسی تفسیرهایی که در این دو کشور نوشته شده است می‌پردازند.

 برگزاری نمایشگاه قرآن در «حیدرآباد» هند

حجت‌الاسلام مهدی مهدوی‌پور، نمایند رهبری در هند

به گفته نماینده ولی فقیه در هند، در نمایشگاه قرآن مهمترین آثار قرآنی ایران در طول ۴۰ سال گذشته به نمایش درمی‌آید. همچنین قرآن‌های نفیس از هر دو کشور برای مخاطبان عرضه می‌شود.

وی با بیان اینکه نمایشگاه مورد نظر برای نخستین بار در هند برگزار می‌شود، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌کنیم که ۱۰ هزار نفر از سراسر هند و کشورهای دیگر از این نمایشگاه بازدید کنند.

تاریخچه موزه

مهدوی‌پور درباره موزه سالار جنگ توضیح داد: این موزه پربیننده‌ترین موزه استانی است که عتیقه‌های موجود در آن را یک امیر ایرانی مقیم حیدرآباد پیش از استقلال هند گردآوری کرده است. از این منظر که یک شخص به تنهایی این آثار را گرد آورده است، این مرکز بزرگترین موزه جهان و هند به شمار می‌رود و بیشترین بازدیدکننده را دارد.

وی در ادامه سخنانش اظهار کرد: این موزه دو تالار نمایشگاهی در بخش غربی خود دارد که نمایشگاه قرآن در آنها برگزار می‌شود.

برگزاری نمایشگاه قرآن در «حیدرآباد» هند

نمایی از نسخه خطی قرآن

دعوت از ۱۰ مؤسسه قرآنی

مهدوی‌پور افزود: از ۱۰ مؤسسه قرآنی که در حوزه قرآن و نسخ خطی فعالیت می‌کنند برای حضور در این نمایشگاه دعوت شده است تا آثار خود را در قالب غرفه به نمایش بگذارند. همچنین از ۴۷ کتابخانه هند که نسخ خطی قرآن را در اختیار دارند برای حضور در این نمایشگاه دعوت به عمل آمده است. در این راستا مؤسساتی که انتشار قرآن را در برنامه خود دارند نیز در این نمایشگاه حضور خواهند یافت.

وی درباره مهمانان این نمایشگاه بیان کرد: معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد و وزیر این وزارتخانه برای حضور در این نمایشگاه دعوت شده‌اند.

برگزاری نمایشگاه قرآن در «حیدرآباد» هند

یادآورذ می‌شود اين نمايشگاه و سمينار مفسران قرآن ايران و هند با همت معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مشاركت سازمان‌های ايرانی و هندی و با پيگيری سركنسولگری ايران در حيدرآباد برگزار می‌شود.

همچنین، ۵ میلیون نفر از جمعیت حیدرآباد را مسلمانان تشکیل می‌دهند و موزه سالار جنگ نیز در منطقه مسلمان‌نشین حیدرآباد واقع شده است.

 

منبع: ایکنا