۱۳۹۷/۰۴/۲۵
۱۱:۴۷ ق٫ظ

برگزاری هفته فرهنگی قم چهره دیگری از تمدن اسلامی ارائه داد

به گزارش الأمه به نقل از ایرنا:

محمد مهدی شریعتمدار روز یکشنبه در «جلسه هم اندیشی با مسئولان شرکت کننده در هفته فرهنگی اقتصادی قم در لبنان»، در تالار معصومیه فرمانداری قم افزود: ایران بیشتر با مواضع سیاسی، دفاع از مساله فلسطین، مقاومت و مستضعفان جهان، که همه مقدس است، شناخته شده، اما چهره تمدنی، علمی، فرهنگی، پیشرفت ها و توانمندی های صنعتی، اقتصادی و تجاری کشورمان کمتر دیده شده است. 
وی اضافه کرد: سطح روابط اقتصادی، تجاری و فرهنگی ما هرگز به سطح روابط سیاسی نرسیده است که اشکال است و هفته فرهنگی اقتصادی قم بخشی از این اشکال را حل کرد و نشان داد که این نیاز وجود دارد که چهره فرهنگی، علمی و اقتصادی ایران باید بیش از این معرفی شود.
وی تاکید کرد: اگر جمهوری اسلامی ام القرای جهان اسلام و قم کانون جهاد و اجتهاد و معرفت است، بیش از این انتظار می رود که امت اسلامی باید جایگاه بسیار برتر و فراتری در ایجاد و ساخت تمدن نوین اسلامی داشته باشد.
شریعتمدار خاطرنشان کرد: رویداد فرهنگی اقتصادی قم در نبطیه، بار سنگین تری بر دوش همه دست اندرکاران گذاشته تا خط را ادامه دهند و فعالیت های بیشتری در مناطق دیگر داشته باشند.
وی با بیان این که هفته فرهنگی قم در نبطیه در بین همه هفته های فرهنگی در خارج از کشور امتیازات ویژه ای داشت، گفت: شاید این نخستین هفته فرهنگی استانی در خارج از کشور بود، زیرا معمولا هفته های فرهنگی و یا رویدادهای اقتصادی و بازرگانی ایران در کشورهای دیگر برگزار می شود.
وی اضافه کرد: معمولا در هفته های فرهنگی بین 50 تا 70 تن حضور می یابند، ولی در هفته فرهنگی قم در نبطیه 140 تن حضور داشتند.
رایزن فرهنگی ایران در لبنان گفت: هفته فرهنگی اقتصادی قم در نبطیه یک نمایشگاه صرف نبود، بلکه مجموعه ای از فعالیت ها در کنار هم و به موازات هم پیش رفت و برنامه های متنوعی از سوی هیات علما، هیات بانوان، گروه تواشیح، مرکز پژوهش های صدا و سیما، ورزش های باستانی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.
وی افزود: تفاهم نامه هایی که بین 2 استان قم و نبطیه امضا شد، برخلاف بسیاری از تفاهم نامه هایی که روی کاغذ می ماند، در حال پیگیری جدی از سوی 2 طرف است. 
وی اضافه کرد: در لبنان تقاضاهای زیادی برای حضور فرهنگی، اقتصادی و تجاری مطرح شده است که زمینه همکاری بیشتر 2 کشور را مهیا می کند.
شریعتمدار با بیان این که روابط ما با لبنان به ویژه با جبهه مقاومت در سطح بسیار خوبی قرار دارد، بیان کرد: در مجموعه سیاست خارجی ایران کشور لبنان و جبهه مقاومت خط مقدم و جزو اصول ثابت سیاست خارجی است و روابط مختلفی که از سال ها پیش تاکنون داشتیم، همچنان ادامه دارد.
وی با اشاره به این که رویداد فرهنگی اقتصادی قم در نبطیه باعث فضای جدید در روابط 2 کشور و 2 ملت و حزب الله و ایران شده است، گفت: افرادی در کشورهای دیگری که از طریق اخبار و گزارش های رسانه ای شاهد این رویداد بوده اند، امروز متقاضی انجام فعالیت مشابه در کشورهای خود هستند.
وی گفت: همه موفقیت هایی که در این رویداد به دست آمد، ناشی از امدادها و توفیقات الهی و خلوص، صداقت و پشتکار مسئولان برگزارکننده می باشد.
شریعتمدار در ادامه با اشاره به این که شهر قم ظرفیتی بسیار فراتر از آنچه در نبطیه به نمایش درآمد، دارد، گفت: قم در بخش های مختلف از جمله حوزه علمیه قم، نهادهای آموزشی و پژوهشی، تولید معارف دینی، فعالیت های فرهنگی، نشر دینی، فضای مجازی و نرم افزارهای مختلف می تواند حضور بسیار موثرتری داشته باشد.
وی همچنین گفت: در دهه فجر سال 95، حدود 103 و در دهه فجر سال 96 حدود 40 برنامه فرهنگی در شهرها و روستاهای مختلف لبنان از سوی رایزنی فرهنگی برگزار شده است.
در این جلسه که با حضور مدیران استان قم، یونس عالی پور معاون هماهنگی امور زائران استانداری، احمد کحیل شهردار نبطیه و هیات همراه و شرکت کنندگان در هفته فرهنگی و اقتصادی قم در لبنان ترتیب یافت، بر گسترش روابط بین 2 استان قم و نبطیه تاکید شد.
به گزارش ایرنا، برگزاری هفته فرهنگی قم که در اواخر اردیبهشت ماه امسال در شهر نبطیه لبنان برگزار شد، فصل جدیدی از روابط فرهنگی و اقتصادی میان قم و نبطیه را آغاز کرد؛ با گذشته حدود 2 ماه از برگزاری این نمایشگاه، تاکنون چندین جلسه در قم و نبطیه برای استمرار و گسترش روابط میان 2 شهر مهم برگزار شد که سفر شهردار و رئیس شورای شهر نبطیه و همچنین مسئول شهرداران حزب الله در جنوب لبنان گام عملی دیگری در تعمیق این روابط است.
مسئولان شهر نبطیه لبنان عصر چهارشنبه هفته گذشته در سفری چهار روزه به قم ضمن دیدار با مسئولان استانی، از توانمندی های اقتصادی و فرهنگی قم از جمله شهرک های صنعتی و کارگاه های تولید صنایع دستی بازدید نمودند.