۱۳۹۷/۱۲/۰۶
۲:۱۲ ب٫ظ

این همایش با مشارکت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی،دبیرخانه همایش بین المللی مقابله با جریانات افراطی و تکفیری، رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بغداد،دیوان وقف سنی ،دانشگاه کرکوک،نیروهای بسیج مردمی عراق،جماعت علمای عراق و... برگزار گردید.

برگزاری همایش بررسی پدیده افراط گرایی و شیوه های مقابله با آن

به گزارش الأمه:

همایش بررسی پدیده افراط گرایی و شیوه های مقابله با آن با هدف دعوت به سوی اعتدال گرایی  و دوری از افراط گرایی و تکفیر و حرکت بر اساس مشترکات دینی و انسانی  در محورهایی چون  ریشه ها و اسباب افراط گرایی و تکفیر،نقش موسسات آموزشی و تربیتی در مواجهه با افراط گرایی،چگونگی حفاظت از جوانان در برابر موج افراط گرایی،دیدگاه اسلام نسبت به تنوع دینی و مذهبی،نقش رسانه ها و فضای مجازی در مقابله با افراط گرایی و میانه گرایی و اعتدال در گفتمان دینی و سیاسی و تاثیر آن بر توسعه اجتماعی اجرا شد.

در محورهای همایش بررسی پدیده افراط گرایی و شیوه های مقابله با آن 24 مقاله توسط دبیرخانه  این همایش پذیرفته شد که  در کمیته های تخصصی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

دکتر عباس تقی رئیس دانشگاه کرکوک با اشاره به پدیده افراط گرایی راه رویارویی با این پدیده را رویارویی فکری و آموزشی بیان کرد و از ایجاد مرکز ادیان الهی در دانشگاه کرکوک خبر داد.

پیام دکتر قصی السهیل وزیر آموزش عالی عراق توسط مشاور ایشان  قرائت گردید دکتر قصی السهیل در این پیام با اشاره به نخبگان علمی و فرهنگی در رویارویی با پدیده افراط گرایی خواستار برگزاری همایش ها وئ نشست های فکری و آموزشی  در راستای ایجاد فضای گفتگو و همزیستی و صلح شد و بر اهمیت دورنمودن جوانان  که نقش عظیمی در ساخت عراق دارند از افکار تکفیری تاکید کرد.

پیام آیت الله مکارم شیرازی به این همایش نیز توسط نماینده ایشان قرائت گردید.در این پیام  ایشان با اشاره  به اینکه جهان اسلام امروز با چالش های سختی روبرو است که پیشتر با آن مواجه نبوده ایت و یکی از این چالش ها  افکار تکفیری است.در این پیام با اشاره به فتنه های ایجاد شده در عراق و سوریه و لبنان توسط ارباب جهل و مدعیان دروغین اسلام به نقش علمای دین در رویارویی با این فتنه ها تاکید شد.

این همایش توسط شبکه های تلویزیونی چون اشراق،العالم،الجامعیه،الاباء،العراقیه و ... مورد پوشش رسانه ای قرار گرفت.


منبع: رایزنی فرهنگی ایران_بغداد