۱۳۹۸/۱۱/۰۲
۸:۰۶ ق٫ظ

دارالافتاء مصر به مناسبت بزرگداشت صدمین زادروز «محمدصدیق منشاوی»، قاری برجسته مصری، برنامه‌های ویژه‌ای برگزار کرد.

بزرگداشت زادروز محمد صدیق منشاوی در مصر

به گزارش الأمه:

دارالافتاء مصر برای بزرگداشت محمد صدیق منشاوی، همزمان با صدمین زادروز این قاری بزرگ مصری، ویدئویی را از تلاوت آیات قرآن کریم با صدای وی در صفحه رسمی این مرکز در فیسبوک منتشر کرد.

دوشنبه، ۳۰ دی‌ماه، صدمین سال تولد محمدصدیق منشاوی، یکی از قاریان ممتاز در مصر و جهان اسلام بود که به دلیل صوت محزونی که داشت، به «حنجره الباکیه» (حنجره گریان) معروف بود و تلاوت‌های ترتیل و تحقیق او در سراسر جهان اسلام پخش می‌شد.

منشاوی در سال ۱۹۲۰ میلادی در شهر «المنشاة» وابسته به استان سوهاج مصر دیده به جان گشود. وی در یک خانواده اصیل قرآنی رشد یافت و تلاوت قرآن را از خانواده خود به ارث برد. در هشت سالگی توانست کل قرآن کریم را حفظ کند و از ۹ سالگی قرائت قرآن را همراه با پدر خود در محافل و مجالس سوهاج آغاز کرد. وی پس از مدتی تبدیل به یکی از پیشتازان تلاوت ترتیل و تحقیق قرآن شد.

وی یک دوره کامل ترتیل قرآن را به روایت حفص از عاصم تلاوت و ضبط کرد و در رادیو مصر نیز به عنوان قاری قرآن فعالیت می‌کرد. با پخش تلاوت‌های او از رادیو، شهرت محمد صدیق منشاوی سرتاسر مصر و کشورهای عربی را فراگرفت.

منشاوی برای تلاوت قرآن به چند کشور مانند اندونزی، اردن، کویت، لیبی، فلسطین (مسجدالاقصی)، عربستان سعودی، سوریه، عراق، پاکستان، مغرب و سودان سفر کرد. اولین سفر خارجی منشاوی به کشور اندونزی بود که در سال ۱۹۵۵ در سن ۳۵ سالگی و همراه با استاد «عبدالباسط محمد عبدالصمد» این سفر را انجام داد؛ این سفر به دعوت اولین رئیس‌جمهور اندونزی یعنی احمد سوکارنو صورت گرفت.

در سال ۱۹۶۶ نیز به بغداد و در سال ۱۹۶۹ به همراه «محمود خلیل الحصری» به کشور لیبی سفر کرد. محمد صدیق منشاوی به دلیل بیماری در ۴۹ سالگی دار فانی را وداع گفت.

 

منبع: ایکنا