۱۳۹۸/۰۵/۲۴
۶:۴۹ ق٫ظ

آیین بزرگداشت «شیخ شهاب‌الدین سهروردی» و «شمشیر الحیدری» در حیدرآباد سند پاکستان برگزار و بر لزوم معرفی اندیشه‌های مشاهیر ادبی دو کشور تأکید شد.

بزرگداشت «شیخ شهاب‌الدین سهروردی» در پاکستان برگزار شد

به گزارش الأمه:

نشست ادبی بزرگداشت شیخ شهاب‌الدین سهروردی و شمشیر الحیدری نویسنده و شاعر پاکستانی 19 مردادماه با حضور احمد عبداله‌پور، وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ ایران، خانم شبنم گل، سرپرست فرهنگستان زبان سندی، تاج جویو، رئیس سابق مرکز سندی ادبی برد، فهیم نوناری، رئیس انتشارات دولتی حیدرآباد، مددعلی سندی، مدیر فرهنگ و گردشگری ایالت سند، اشتیاق انصاری، مدیر منطقه‌ای حفظ میراث فرهنگی و بازسازی اماکن زیارتی ایالت سند، میرزا کاظم رضا، عادل ابن شاه، هنس رام هنس، خانم پوجا هنس، رانجهانی محقق مشهور ایالت سند، غلام علی کهوسانی در محل خانه فرهنگ کشورمان برگزار شد.

عبداله‌پور در سخنانی، هدف از برگزاری چنین نشست‌هایی را آشنایی بیشتر دو کشور نسبت به ریشه‌های مشترک فرهنگی و ادبی و تأثیرات اندیشه‌های مشاهیر ادبی بر تاریخ و فرهنگ یکدیگر عنوان کرد.

وی افزود: در ایامی قرار داریم که سالروز پاسداشت دو چهره نامی از دو کشور ایران و پاکستان است. شیخ شهاب‌الدین سهروردی از برجسته ترین چهره‌های حکمت اسلامی و فرهنگ ایران‌زمین در قرن ششم و شمشیر الحیدری، محبوب ترین نویسنده، شاعر و ادیب معاصر در ایالت سند پاکستان است.

وی ادامه داد: نظر عارفانه حکیم شهاب‌الدین سهروردی خالق فلسفه اشراق از تمام شیوه‌های فلسفی و عرفانی و روش‌های کشف حقیقت استقبال کرده و از ستیزه جویی دوری جسته است.

مددعلی سندی، مدیر فرهنگ و گردشگری ایالت سند اظهار کرد: شمشیر الحیدری فردی حق طلب، روشن فکر و انقلابی بود. او از دانشجویان خوب سند و مدرسه الاسلام کراچی بود که آثار زیادی را به زبان سندی نوشت و در تأسیس مرکز سندی ادبی و فرهنگستان زبان سندی زحمات زیادی را متقبل شد.

تاج جویو، دانشور و رئیس سابق مرکز سندی ادبی برد در ادامه این نشست، گفت: شمشیر الحیدری انسان خودداری بود. او از کسی دستور نمی‌گرفت و یک عالم و انسان با عمل بود. نقش او در ادبیات سند همیشه زنده و ماندگارخواهد ماند.

نصیر میرزا، رئیس سابق رادیو دولتی حیدرآباد و شاعر و نویسنده ایالت سند هم در سخنانی، بیان کرد: عرفا و شعرای ایرانی در بسیاری از موارد الگوی شعرا و عرفای سندی بودند. همینطور می‌توان گفت شیخ شهروردی در اشعار خود از شیواترین سبک برای سرودن بهره جسته است که در بسیاری از موارد این نحوه نگارش، الگوی شعرای سندی بوده است.

خانم شبنم گل، مدیر فرهنگستان زبان سندی میهمان ویژه این کنفرانس در سخنانی گفت: بی شک شهاب‌الدین سهروردی یکی از بزرگترین عرفا و شعرای زمانه خود بوده است که از فلسفه یونانی و ابن سینا در خلق مکتب اشراق بهره جسته است. سهروردی عارفی با خصوصیات صلح دوست و پرهیز از خشونت بود.

وی ادامه داد: از مهمترین وجوه مشترک سهروردی با عرفای سندی همین صلح طلبی و پرهیز از جنگ و خشونت است. شاید یکی از خصوصیات مهم شمشیر الحیدری پرهیز از مادیات و ظواهر دنیوی و دوری از خشونت‌های جهان امروزی بود که در آثار آن به چشم می‌خورد.

 

منبع: حوزه نیوز