۱۳۹۷/۰۹/۱۹
۶:۴۶ ب٫ظ

با گذشت ۱۰ سال از فوت یوسف شاهین مشهورترین کارگردان سینمای جهان و مصر، همچنان نام وی در عرصه هنر در جهان عرب پرآوازه است، به طوری که هنر او در همه فعالیت‌های فرهنگی و هنری و جشنواره‌های سینمایی در اکثر کشورهای عربی دیده می‌شود.

بزرگداشت یوسف شاهین کارگردان مشهور سینما در شهر فرهنگی تونس

به گزارش الأمه:

 نام یوسف شاهین را نمی‌توان از یاد برد چراکه وی با فیلم‌هایش و سناریوهای متنوع و متفاوت خود، سهم به سزایی در جهان هنر داشته است، او در بسیاری از فیلم‌ها غیرمستقیم و مبهم به قصه می‌پرداخت و این همان عنصر برجسته هنر شاهین بود.
مرکز ملی سینما و تصویر تونس، اخیرا نمایشگاهی هنری تحت عنوان «نمایشگاه شاهین تا ابد» را در شهر فرهنگی تونس برگزار کرد.
در این نمایشگاه آفیش‌ها و عکس‌های کم‌یابی از فیلم‎‌های این کارگردان جهانی در معرض دید عموم قرار داده است.
قرار است این نمایشگاه تا آغاز سال جدید میلادی ادامه داشته باشد، تا مردم تونس به راحتی و از نزدیک بتوانند با شاهکارهای هنری یوسف شاهین در طی ۵۰ سال تجربه او در سینما آشنا شوند.
شاهین در این مدت بیش از ۴۰ فیلم سینمایی را به تصویر کشید و ۱۲ فیلم از آنها به عنوان بهترین ۱۰۰ فیلم مصری در طول قرن گذشته شناخته شدند.
وی با شاهکارهای سینمایی خود بی‌رقیب بود و از تمامی کارگردان‌های زمانه خود پیشی گرفته بود.
نمایشگاه مشابهی از کارهای هنری یوسف شاهین نیز در ماه سپتامبر گذشته (شهریور ماه) در مصر برگزار شده بود.
نمایشگاه تونس، عکس‌های جالب توجهی از یوسف شاهین در اماکن و موقعیت‌های مختلفی به نمایش گذاشت که برخی از آنها سیاه و سفید و در سن بین چهل و پنجاه سالگی شاهین است.
معز حمدی یکی از بازدیدکنندگان نمایشگاه در گفتگو با «الشرق الاوسط» اظهارکرد: «این نمایشگاه یک فرصتی خوب برای آشنایی هرچه بهتر با شخصیت یوسف شاهین و کارهای هنری وی است… من فکر می‌کردم تمام فیلم‌های شاهین را تماشا کرده‌ام اما امروز با مشاهده این آفیش‌ها، متوجه شدم که برخی فیلم‌ها را نه تنها ندیده‌ام بلکه حتی نمی‌شناسم… سعی کردم نام‌های آنها را لیست کنم تا در یوتیوپ ببینم».
نمایشگاه مذکور توانست برخی از سکانس‌های تماشایی و شاهکار یوسف شاهین را در چند فیلم معروفش مانند: «نبرد در دره»، «زنان بدون مرد» و «زمین» برای عموم پخش کند که مورد استقبال بازدیدکنندگان قرار گرفت.

 

منبع: شرق الاوسط