۱۳۹۸/۰۶/۱۳
۱۱:۲۳ ق٫ظ

مقامات عراق فعالیت شبكه الحره را كه واشنگتن از آن حمایت مالی می‌كند، به مدت سه ماه به خاطر انتشار گزارشی درباره فساد به حالت تعلیق درآورد.

بغداد فعالیت شبکه آمریکایی «الحره» را تعلیق کرد

به گزارش الأمه:

گروه‌های سیاسی بارها از مقامات عراق خواسته بودند مدیران این شبكه را محاكمه كنند. شبكه الحره روز شنبه گزارشی مستند و ۲۵ دقیقه‌ای را درباره فساد منتشر كرد و پرونده فساد نهادهای دینی را در عراق مورد بررسی قرار داد.
در این گزارش به پروژه‌های تجاری عتبات‌مقدس شیعه در كربلا و نجف اشاره و سؤالاتی را درباره آن مطرح كرده بود. عتبات‌عالیات شامل تعداد زیادی پروژه سرمایه‌گذاری در زمینه‌های گردشگری، بهداشت، آموزش و كشاورزی است و هزاران كارمند در آن فعالیت دارند. نماینده آیت‌ا... سید‌علی سیستانی، مرجع عالیقدر شیعیان، مدیریت این پروژه‌ها را به‌عهده دارد. الحره همچنین به پروژه‌های سرمایه‌گذاری اوقاف سنی به ریاست عبداللطیف الهمیم پرداخت. به همین دلیل الهمیم از این شبكه شكایت كرد.

گزارش شبكه الحره طی روزهای گذشته واكنش‌های گسترده‌ای را در عراق به همراه داشت و برخی آن را توهین به مرجعیت در این كشور توصیف كردند‌. به دنبال همین اعتراضات بود كه سازمان رسانه و ارتباطات عراق اعلام كرد مجوز فعالیت دفاتر شبكه الحره را به مدت سه ماه به حالت تعلیق درمی‌آورد.

در بیانیه این سازمان آمده است، تا زمانی كه این شبكه موضع خود را تغییر ندهد و رسما عذرخواهی نكند فعالیتش متوقف می‌شود و در صورت تكرار این توهین‌ها مجازات شدیدتری در انتظارش خواهد بود. در مقابل این تصمیم، مدافعان آزادی مطبوعات عراق از این تصمیم انتقاد كردند. زیاد العجیلی، مدیر مركز آزادی مطبوعات در عراق این اقدام را شتابزده و غیرقانونی دانست.

از سوی دیگر كمیته ارتباطات و رسانه در پارلمان عراق اعلام كرد، این گزارش توهین به نهادهای دینی عراق با هدف خدشه‌دار كردن وجهه آنها براساس اطلاعات دروغین است.

 

منبع: روزنامه جام جم