۱۳۹۷/۰۳/۰۱
۸:۲۷ ب٫ظ

كميته‌ي مركزي اين حزب با اجماع اعضاي خود تصميم به اعطاي اين مدال به قذافي گرفت و اين مدال را به دفتر ملي ليبي در كي‌يف، پايتخت اوكراين تحويل داد.

بمباران مناطق اطراف ساختمان تلویزیون لیبی هنگام سخنرانی قذافی /حزب سوسیال پیشرو اوکراین به قذافی مدال شجاعت داد

تلويزيون رسمي ليبي اعلام كرد: ‌جنگنده‌هاي سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) منطقه‌اي در نزديكي ساختمان تلويزيون ليبي را در طرابلس در هنگام سخنراني معمر قذافي بمباران كردند.

تلويزيون رسمي ليبي با بيان اين خبر بعد از سخنراني معمر قذافي، رهبر ليبي افزود :‌ اين بمباران نشان از هدف پنهاني ناتو عليه رهبر انقلاب ليبي دارد.‌

از سوي ديگر تلويزيون رسمي ليبي گزارش داد: حزب سوسيال پيشروي اوكراين به معمر قذافي مدال "مبارز شجاع" در راستاي مقاومت در برابر ناتو اعطا كرد.

كميته‌ي مركزي اين حزب با اجماع اعضاي خود تصميم به اعطاي اين مدال به قذافي گرفت و اين مدال را به دفتر ملي ليبي در كي‌يف، پايتخت اوكراين تحويل داد.

دفتر البغداي المحمودي، نخست وزير ليبي نيز اعلام كرد: سناتور دنيس كوسينيچ، عضو كنگره‌ي آمريكا در تماس تلفني خود با البغدادي مراتب تقدير ملت آمريكا و احترام و علاقه‌ي آمريكايي‌ها را نسبت به قذافي اعلام كرده است!

اين دفتر اعلام كرد كه عضو مجلس سناي آمريكا در اين تماس حملات مداوم عليه ملت ليبي و رهبران اين كشور را محكوم كرد و افزود: مخالف قطعنامه شوراي امنيت در خصوص ليبي هستيم.

رسانه‌هاي ليبي اخيرا گزارش داده بودند كه اين سناتور آمريكايي در پيامي به ديگر اعضاي كنگره تاكيد كرده بود كه جنگ عليه ليبي غير قانوني است.

از سوي ديگر يك مسئول سازمان ناتو اعلام كرد: شهر مصراته در دست نيروهاي قذافي نيست.

اين مسئول به خبرگزاري رويترز گفت: دولت ليبي در بيانيه‌اي اعلام كرده بود كه بر بندر مصراته تسلط يافته است اما اين خبرعاري از صحت است و هيچ دليلي براي صحت اين ادعاها وجود ندارد. ما از نزديك اوضاع مصراته را تحت كنترل داريم و نيروهاي مخالف قذافي همچنان در اطراف مصراته مستقر هستند.

شاهدان در شمال طرابلس نيز اعلام كردند: در ساعات اوليه‌ي امروز (شنبه) در پي به پرواز درآمدن چند ساعته جنگنده‌هاي ناتو صداي دو انفجار به گوش رسيد.

كشتي‌هاي وابسته به ناتو نيز توانستند بمب‌هايي كه گردان‌هاي قذافي در بندر مصراته كار گذاشته بودند را خنثي كنند.

شاهدان همچنين اعلام كردند كه درگيري‌ها همچنان در اطراف شهر مصراته در غرب ليبي ادامه دارد.

به گفته‌ي آنها در حملات نيروهاي قذافي كه منازل مصراته را با موشكهاي گراد هدف قرار دادند 12 تن از جمله دو زن كشته شدند و نيروهاي قذافي تاكنون 500 تن ازساكنان مصراته را دستگير كرده‌اند.

در اين راستا شبكه‌ي دولتي تلويزيون ليبي گزارش داد: نظام ليبي تهديد كرده است هر كشتي كه تحت هر بهانه‌اي وارد بندر مصراته شود را هدف قرار خواهد داد.

اين شبكه تلويزيوني افزود: نيروهاي مسلح ليبي موفقيت‌هاي متعددي را رقم زدند و بندر مصراته در كنترل آنها است.

از سوي ديگر وزارت خارجه تونس سفير ليبي را احضار كرده و بار ديگر مراتب اعتراض مسئولان تونسي را در خصوص تكرار نقض حريم مرزهاي زميني و نقض‌هاي خطرناك نيروهاي ليبيايي عليه اين كشور در روزهاي 28 و 29 آوريل جاري اعلام كرد كه موجب زخمي شدن تعدادي از شهروندان تونسي شد.

خبرگزاري تونس اعلام كرد: وزارت خارجه‌ي تونس در بيانيه‌اي اعلام كرد كه اين حمله‌ي جدي نيروهاي ليبي در منطقه وازن در گذرگاه الذهيبه در مرزهاي تونس و ليبي بوده و نيروهاي قذافي به خاك تونس و مناطق مسكوني در مرزهاي دو طرف تيراندازي كردند.

يك مقام وزارت خارجه‌ي تونس اعلام كرد: دبير كميته‌ي مردمي جهت ارتباط خارجي و همكاري بين المللي ليبي در تماس تلفني با وزير خارجه‌ي تونس بر تعهدات ليبي تاكيد كرده است.

وزارت خارجه نيز به نماينده‌ي ليبي ابلاغ كرده است كه مسئولان تونس خواستار اجراي تعهدات ليبي در قبال تونس هستند و مسئولان ليبي بايد دست از اين نقض‌ها بردارند و به مسئوليت‌هايشان عمل كنند و مانع از حملات نيروها به سمت مناطق مسكوني و تاسيسات در خاك تونس شوند.

در بيانيه‌ي وزارت خارجه‌ي تونس آمده است: اين وزارتخانه سفير تونس در طرابلس را مسئول كرده است تا اين اعتراض را به مسئولان ليبيايي ابلاغ كند.

پايگاه اينترنتي المحيط نيز گزارش داد: وزارت دفاع تونس تاكيد كرد اوضاع فعلي در منطقه‌ي الذهيبه بعد از ظهر جمعه تحت كنترل بوده و هيچ تنشي مشاهده نشد.

وزارت دفاع تونس از ساكنان منطقه الذهيبه و جنوب تونس خواست كه خويشتن دار باشند و جانب احتياط را رعايت كنند.

نيروهاي گردان‌هاي قذافي روز جمعه در پي درگيري‌هاي شديد با انقلابيون در مناطق مرزي به تونس گريخته بودند.

خبرگزاري تونس اعلام كرد: به رغم اينكه نيروهاي ارتش تونس ناگزير به دخالت شدند گارد مرزي تونس موفق شد مانع از حملات گردان‌هاي قذافي شود و سلاح‌هاي نيروهاي قذافي را مصادره كرد.

خبرگزاري تونس اعلام كرد كه نيروهاي ارتش تونس از صبح روز جمعه عملياتي را براي جستجوي اعضاي گردان قذافي آغاز كردند.

اين درگيري‌ها موجب زخمي شدن ده‌ها تن در دو طرف درگيري در خاك ليبي شد و در حال حاضر نيروهاي گارد ارتش تونس و گارد مرزي در راستاي حمايت از مرزهاي تونس به حالت آماده باش درآمدند.

از سوي ديگر در بيانيه‌ي وزارت دادگستري ليبي از تمامي افراد مسلح در منطقه مصراته خواسته شده است كه سلاح خود را تحويل دهند.

سازمان ملل تاكيد كرده است: تنش در مرزهاي ليبي و تونس موجب منع خروج آوارگان ليبيايي از ليبي شده است.

سازمان ملل در خصوص اين مساله ابراز نگراني كرد.

از سوي ديگر روزنامه اماراتي دارالخليج گزارش داد: برنامه جهاني غذا وابسته به سازمان ملل در گزارشي اعلام كرد: ملت ليبي طي دو ماه آينده با كمبود شديد مواد غذايي رو به رو خواهد شد در حالي كه هيچ گام مهمي براي ممانعت از اين مساله برداشته نشده است.

الدالي بالقاسمي، مدير برنامه جهاني غذا در منطقه‌ي خاورميانه و شمال آفريقا اعلام كرد: پيش‌بيني مي‌شود به علت ايجاد مشكلاتي در فعاليت بنادر، كمبود سوخت و تعطيلي سازمان‌هاي مختلف بحران انساني در ليبي افزايش يابد و ما واقعا نگران امنيت غذايي ملت ليبي هستيم.

بالقاسمي عنوان داشت: تيم ارزيابي سازمان ملل در گزارش خود اعلام كرده است كه ليبيايي‌ها در معرض خطر بحران امنيت غذايي فراگير طي 45 تا 60 روزهستند.

وي ادامه داد: ما نيازمند ذخيره‌ي مواد غذايي، راه‌اندازي توليدات داخلي به ويژه بخش غذايي و دام هستيم.

اين مسئول تصريح كرد: برنامه‌ي جهاني غذا تاكنون 42 ميليون دلار در راستاي پاسخگويي به نيازهاي غذايي يك ميليون ليبيايي و كشورهاي همجوار آن دريافت كرده است.

سفير كلمبيا نيز بعد از نشست شوراي امنيت در نيويورك كه در خصوص مشكلات انساني در ليبي برگزار شد، تاكيد كرد: ما نسبت به اوضاع ليبي در صورتي كه گام‌هاي واقعي براي راه حل سياسي برداشته نشود، نگرانيم.

 

زمان انتشار :‌ 1390-01-01