۱۳۹۷/۰۲/۰۲
۲:۰۲ ب٫ظ

تعداد زیادی از هنرمندان عرصه تئاتر و روشنفکران عراقی نسبت تصمیات اخیر دولت واکنش نشان دادند و از دولت خواستند که تماتاشاخانه ملی را به بخش خصوصی واگذار نکند.طه علوان: تماشاخانه ملی تنها میراث به جا مانده از گذشته عراق است و نباید با واگذاری آن به بخش خصوصی خسارت جبران‌ناپذیری به

تئاتری های عراق معترض به سیاست های فرهنگی دولت

تعداد زیادی از هنرمندان عرصه تئاتر و روشنفکران عراقی نسبت تصمیات اخیر دولت واکنش نشان دادند و از دولت خواستند که تماتاشاخانه ملی را به بخش خصوصی واگذار نکند.

به نقل از سایت خبری جزیره نت دولت عراق در تصمیات اخیر خود قصد دارد که تماشاخانه ملی را در اختیار موسسه‌های خصوصی قرار دهد. این تصمیم دولت عراق باعث خشم هنرمندان و فعالان این عرصه شده است چرا که این گروه‌های هنری معتقدند خارج شدن این تئاتر از بخش دولتی صدمه‌ای جبران‌ناپذیر به پیکره تئاتر عراق وارد خواهد کرد و از قدرت و کیفیت کارهای تولید شده در آینده به شدت خواهد کاست.

در همین راستا صدها هنرمند عراقی روبروی ساختماناین تماشاخانه ملی واقع در بغداد تجمع کردند و از مسئولان امر خواستند که مشکل مالی موجود در این زمینه را بدون واگذاری تماشاخانه مذکور به بخش خصوصی حل کنند. این تعداد از هنرمندان پیشنهاد می‌کنند که شورای خاصی برای اداره این بخش درنظر گرفته شود و معتقدند که یکی از وظایف این شورا باید سرمایه‌گذاری باشد تا مشکلات مالی تئاتر عراق حل شود و دولت دیگر مجبور نباشد به خاطر مسائل مالی بخش تئاتر را به موسسه‌های خصوصی واگذار کند.

طه علوان یکی از هنرمندان معترض عراقی در گفتگوی خود با جزیره نت گفت که تماشاخانه ملی تنها میراث به جا مانده از گذشته عراق است و نباید با واگذاری این بخش به موسسه‌های خصوصی خسارت جبران‌ناپذیری را به هنر تائر وارد کرد. او در ادامه افزود تماشاخانه ملی عراق در کشورهای عربی و حتی در جهان کاملا شناخته شده است و دولت نباید با این کار ضربه بزرگی به فرهنگ و هنر مردم عراق وارد کند.

فیصل الیاسری کارگردان عراقی نیز در این مورد گفت که با توجه به وجود تئاترهای خصوصی، واگذاری تماشاخانه ملی به این بخش کار غیر ضروری و نادرستی است و هنرمندان عراقی این تصمیم را نخواهند پذیرفت. چون این کار بر فرهنگ و هنر این کشور تاثیر بسیار بدی خواهد گذاشت. مهم‌ترین تاثیر این تصمیم نابجا پایین آمدن سطح کیفی تئاترها خواهد بود که باتهیه و تولید کارهایی تجاری همراه خواهد شد.

شایان ذکر است که تماشاخانه ملی عراق در دهه هشتاد میلادی تاسیس شده است. این تماشاخانه که در بغداد واقع است یکی از بهترین تئاتر‌های بغداد نیز بشمار می‌رود.

 

زمان انتشار : 1391-03-02