۱۳۹۷/۰۱/۲۷
۴:۵۷ ب٫ظ

روز 17 مارس 201 نشستی در شورای امنیت سازمان ملل متحد برگزار شد. دستور کار این نشست تصویب قطعنامه ای علیه لیبی با هدف دفاع از غیر نظامیان در برابر حملات نیرهای دولتی معمر قذافی بود. در این نشست 10 کشور به این قطعنامه رای مثبت و 5 کشور دیگر نیز رای ممتنع به آن دادند.

تاثیر جنگ لیبی بر مسائل داخلی روسیه/ استفاده پوتین از ناکامی غرب

جنگ در لیبی با رای ممتنع روسیه و چهار کشور دیگر به همراه 10 رای مثبت دیگر اعضا در شورای امنیت آغاز شد اما این تحول به نقطه مهمی در تحولات داخلی روسیه به عنوان یک قدرت جهانی مخالف تجاوز غرب تبدیل شد.

روز 17 مارس 201  نشستی در شورای امنیت سازمان ملل متحد برگزار شد. دستور کار این نشست تصویب قطعنامه ای علیه لیبی با هدف دفاع از غیر نظامیان در برابر حملات نیرهای دولتی معمر قذافی بود. در این نشست 10 کشور به این قطعنامه رای مثبت و 5 کشور دیگر نیز رای ممتنع به آن دادند.

روسیه از جمله کشورهایی بود که مخالف چنین اقدامی بود، اما نتوانست در برابر اتهام بی اعتنایی به کشتار غیر نظامیان تاب بیاورد و در نهایت مجبور به رای ممتنع به این قطعنامه شد.

در پی تصویب این قعطنامه بلافاصله آمریکا، فرانسه و بریتانیا تدابیر مقدماتی را در قالب منطقه پرواز ممنوع در آسمان لیبی اعمال کردند. زمانی طول نکشید تا این سه کشور پا را از این فراتر گذاشته و میراژهای فرانسوی بلافاصله برخی از مواضع لیبی را بمباران کردند. تلویزیون دولتی لیبی تصاویری از افراد را با لباس های غیر نظامی نشان داد و مدعی شد که این حملات به مواضع غیرنظامیان بوده است.

پس از این ماجرا روسیه واکنشی غیر عادی از خود نشان داد. ولادیمیر پوتین نخست وزیر روسیه حمله غرب به لیبی را یک لشگر کشی صلیبی نامید. گرچه چنین اظهاراتی بلافاصله با واکنش تندی از سوی "دیمیتری مدودف" رئیس جمهوری مواجه گردید و وی استفاده از این تعابیر را "غیر قابل پذیرش" توصیف کرد، اما گذشت زمان نشان داد که دیدگاه مرد پخته روسیه نسبت به رویدادهای بین المللی هنوز هم بیش از رئیس جمهوری این کشور اهمیت دارد.

به همین دلیل تحولات بعدی نشان داد که نه تنها نخست وزیر از مواضع خود نباید عقب نشینی کند بلکه این مدودف است که باید با متهم کردن غرب به جنگ افروزی و نقض قطعنامه شورای امنیت باید از موضع خود کنار بکشد.

با وجودی که پوتین عنوان کرده بود دیگر از سیاست خارجی خسته شده، اما ارائه دیدگاهی دقیق نسبت به تحولات بین الملل و عمیق شدن در بازی قدرت های غربی این هشدار را به حزب حاکم "روسیه واحد" داد تا در انتخاب فردی برای هدایت روسیه در سال های آتی کمال دقت را داشته باشند.

همین مسائل سبب گردید تا حزب روسیه واحد که یشتر مواضع شفاف درباره نامزد این حزب در انتخابات سال 2012 نکرده بود موضع خود را علنی سازد و تمایل خود را برای حمایت از پوتین برای انتخابت سال آتی اعلام کند. "یوری ‌شوالف" ‌معاون ‌دبیر ‌هیئت ‌رئیسه ‌شورای ‌کل ‌حزب و ایدئولوگ حزب واحد ‌و‌"اندری ‌ایسایف" ‌معاون ‌اول ‌دبیر ‌هیئت ‌رئیسه ‌حزب اعلام کردند ‌ ‌برای ‌این ‌حزب ‌در ‌انتخابات ‌ریاست ‌جمهوری ‌آینده، ولادیمیر ‌پوتین ‌اولویت ‌دارد.

اعلام این حمایت اگرچه ممکن است بیشتر به خاطر تلاش های مامور سابق کا.گ.ب به همراه برخی دیگر از ملی گرایان این سازمان اطلاعاتی برای رهایی روسیه از دست مافیایی روسی بوده باشد اما، بدون شک با توجه به اهمیت سیاست خارجی برای حزب روسیه واحد، مواضع درست وی درباره مسائل بین المللی از جمله تحولات اخیر در بیداری اسلامی در خاورمیانه می تواند مهمترین کاتالیزور در بیان و اعلام حمایت سریع و پیش از موعد حزب از پوتین بوده باشد. لذا بحران در لیبی و به نتیجه نرسیدن آن، یکی از مهمترین برگ برنده برای پوتین در انتخابات آتی تلقی خوهد شد.

 

زمان انتشار : 1390-02-03