۱۳۹۷/۰۱/۲۹
۸:۲۰ ب٫ظ

الشیخه: زبان عربی نباید دیگر صرفا برای آرشیو کردن متون و یا به منظور نشانه‌گذاری به کار برود. با اتخاذ تدابیر درست می‌توانیم عربی را به زبان زنده‌ای تبدیل کنیم که نه تنها افراد به آن می‌اندیشند که در آزمایشگاه‌ها و در مراکز علمی کاربرد داشته باشد.

تاسیس انجمن شکوفایی زبان عربی در دوحه

در دوحه انجمنی به نام شکوفایی زبان عربی تاسیس شده است.

به نقل از سایت خبری میدل ایست آن لاین، الشیخه موزا بنت ناصر، اخیرا انجمنی را به منظور رشد و پویایی زبان عربی در دوحه پایتخت قطر تاسیس کرده است.

در مراسم افتتاحیه این انجمن که در 29 می 2012 در این شهر برگزار شد، برخی از اساتید و رؤسای دانشکده‌های زبان عربی از سراسر جهان اسلام حضور به هم رسانده بودند.

«دانشگاه‌های زبان عربی و فعالیت‌های آن‌ها» و «مشکلات دانشکده‌های زبان عربی» عنوان دو نشست این انجمن بودند که هر کدام از زاویه‌ای به مسائل و مشکلات زبان عربی در دانشگاه‌های جهان اسلام می‌پرداخت.

شیخه موزا در سخنرانی خود به مشکلاتی که در جهان امروز پیش‌روی زبان عربی قرار گرفته است اشاره کرد و در این مورد گفت: در دنیای امروز چالش‌هایی به وجود آمده است که وضعیت کنونی و آینده زبان عربی را با مشکلاتی روبرو کرده است. وی همچنین به برنامه‌های لازم برای حمایت از این زبان اشاره کرد و گفت: برای حفظ زبان عربی از این مشکلات باید با یکدیگر همفکری کنیم و نظرات اجرایی را به مرحله عمل وارد کنیم تا بتوانیم عربی را از این که تنها برای امور دینی مورد استفاده قرار بگیرد خارج کنیم و آن را زبان علم و پژوهش کنیم.

الشیخه در ادامه افزود: زبان عربی نباید دیگر صرفا برای آرشیو کردن متون و یا به منظور نشانه‌گذاری به کار برود. با اتخاذ تدابیر درست می‌توانیم عربی را به زبان زنده‌ای تبدیل کنیم که نه تنها افراد به آن می‌اندیشند که در آزمایشگاه‌ها و در مراکز علمی کاربرد داشته باشد.

در مراسم افتتاحیه این انجمن دکتر حسن الشافعی رئیس اتحادیه شورای زبان عربی و رئیس مجمع زبان عربی در قاهره نیز به ایراد سخنرانی پرداخت و به کارهای مهمی که شورای زبان عربی انجام داده است، اشاره کرد. وی همچنین سی دی‌های حاوی اصطلاحات جدید عربی نیز به عنوان هدیه به الشیخه بنت ناصر اعطا کرد. در این سی دی‌ها 180 هزار اصطلاح عربی گنجانده شده است که شورای زبان عربی قاهره در سال‌های اخیر به منظور حفظ زبان عربی از تهاجم واژگان بیگانه تهیه و آماده دیده است.

دکتر مجدی حاج ابراهیم رئیس گروه عربی دانشگاه بین‌المللی اسلامی در مالزی نیز که در این نشست حضور داشت به تاریخ ورود زبان عربی به کشورش اشاره کرد  و گفت که دولت مالزی آموزش این زبان را در دروس مدرسه‌ای خود درنظر گرفته است. وی همچنین افزود در سال 2010 تعداد زبان‌آموزان و علاقمندان به زبان عربی در کشور مالزی چیزی بالغ بر 32 هزار نفر بوده است.

http://www.middle-east-online.com/?id=132175

 

زمان انتشار : 1391-04-05