۱۳۹۷/۰۲/۰۴
۱۰:۴۰ ق٫ظ

رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين در مصاحبه با يك روزنامه فرانسوي از به رسميت شناختن كشور مستقل فلسطيني از سوي 130 كشور جهان از جمله 10 كشور آمريكايي لاتين خبر داد.

تاکنون 130 کشور فلسطین را به رسمیت شناختند

"محمود عباس " در گفت‌وگوي اختصاصي با روزنامه فرانسوي "فيگارو " درباره احتمال به رسميت شناخته شدن كشور مستقل فلسطين در مرزهاي 1967 طي نشست سپتامبر آينده مجمع عمومي سازمان ملل متحد اعلام كرد: "ما خواستار ازسرگيري مذاكرات در راستاي به رسميت شناخته شدن فلسطين در سطح بين‌المللي هستيم و اميدواريم كه مذاكرات مربوطه از سر گرفته شود. "

وي افزود: "اولويت ما مذاكره است اما چنانچه انجام مذاكره امكان‌پذير نباشد،‌ ما از سازمان ملل مي‌خواهيم وارد عمل شود. ما همچنين از "باراك اوباما " رئيس‌جمهور آمريكا انتظار داريم وعده‌ ماه سپتامبر گذشته خود را عملي كند و در نشست آتي مجمع عمومي سازمان ملل از عضويت كشور فلسطين در اين نهاد بين‌المللي دفاع كند. "

رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين در ادامه در پاسخ به اين پرسش كه "چند كشور آماده‌اند تا فلسطين را به رسميت بشناسند؟ " پاسخ داد: "تاكنون 130 كشور فلسطين را به رسميت شناخته‌اند كه بعضي در سال 1988 و برخي نيز اخيراً اين موضع را اتخاذ كرده‌اند. تاكنون 10 كشور آمريكاي لاتين فلسطين را به رسميت شناخته‌اند و حدود 20 كشور نيز در آينده اين موضع را اتخاذ خواهند كرد. "

وي افزود: "كشورهاي اروپاي غربي هم كه فلسطين را بعنوان يك كشور نشناخته‌اند، در روابط سياسي خود عملاً چنين برخوردي دارند. به طور مثال من در جريان سفر به پاريس، در فرودگاه مورد استقبال رسمي "زاويه برتران " وزير كار، اشتغال و بهداشت فرانسه قرار گرفتم و اين موضوع را نشانه عدم مخالفت فرانسه با به رسميت شناخته شدن كشور فلسطين مي‌دانم. "

عباس افزود: "اگر افكار عمومي جامعه بين‌الملل در كنار ماست و از ما حمايت مي‌كند، اين به دليل حقانيت ما و محكوميت خشونت و تروريسم از سوي ماست. دنيا مي‌داند كه اگر مسئله فلسطين حل شود، مراكز تشنج متعددي در منطقه از ميان مي‌رود. "

وي درباره اهميت به رسميت شناخته شدن فلسطين از سوي اسرائيل گفت: "به همين دليل است كه ما بر انجام مذاكرات بمنظور حصول توافق پيماني ميان فلسطين و اسرائيل اصرار مي‌ورزيم. اگر جامعه بين‌الملل فلسطين را به رسميت بشناسد و اسرائيل از انجام اين كار سر باز بزند، در اين صورت اين اسرائيل است كه تنها و منزوي خواهد ماند. آنها بايد پيش از اتخاذ چنين موضعي تمامي محاسبت خود را انجام دهند. ما هيچ كس را تهديد نمي‌كنيم و مي‌خواهيم در كنار مردم اسرائيل زندگي كنيم. در ميان اسرائيلي‌ها هم تمايلات صلح آميز وجود دارد.ما به آنها گفته‌ايم كه بايد صلح را براي نسل آينده فراهم كنند و توپ در زمين آنهاست. "

رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين همچنين درباره احتمال عملي شدن وعده اوباما در خصوص به رسمت شناختن فلسطين در نشست آتي مجمع عمومي سازمان ملل گفت: "بله من احتمال مي‌دهم كه اوباما به وعده خود عمل كند.آمريكا به عنوان يك قدرت بزرگ جهان وظيفه دارد كه به وعده‌هاي خود عمل كند و اين آمريكاست كه مي‌تواند اسرائيل را متقاعد كند. تا زماني كه آمريكا به ديگران اجازه دهد هر كاري مي‌خواهند انجام دهند، هيچ راه‌حلي حاصل نخواهد شد. "

وي افزود: "رئيس‌جمهور آمريكا تا لحظه آخر كه در كاخ سفيد است، به امور جهان بپردازد. بيل كلينتون و جورج بوش هر دو تا آخرين لحظه كار كردند. ما انتظار داريم كه آمريكا در اين راستا نيز كاري انجام دهد. "

عباس در ادامه درباره درخواست "بنيامين نتانياهو " نخست‌وزير رژيم صهونيستي از فلسطين براي به رسميت شناخته شدن اسرائيل به عنوان يك كشور يهود گفت: "ما اسرائيل را در سال 1993 با قرارداد اسلو به رسميت شناختيم. اگر آنها مي‌خواهند كه ما اكنون اسرائيل را با نامي ديگر به رسميت بشناسيم، بايد به سازمان ملل بروند و نام اسرائيل را عوض كنند. "

 

وي در عين حال درباره رابطه خود با "اسماعيل هنيه " رهبر جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) تصريح كرد: "من دعوت اسماعيل هنيه را براي ملاقات پذيرفتم و به وي پيشنهاد كردم تا با تشكيل يك حكومت ائتلافي، زمينه انتخابات آينده رياست جمهوري را آماده كنند‌، اما هنوز جوابي از جانب اسماعيل هنيه دريافت نكرده‌ام. "

عباس همچنين بار ديگر ايران را به كارشكني در مسير آشتي ملي فلسطيني متهم كرد و گفت: "ايران در راستاي عقب‌نشيني حماس از پيشنهادات اوليه‌اش كارشكني مي‌كند و با پيشنهادات حماس مخالف است اما ما همچنان بر موضع خود پافشاري مي‌كنيم. "

رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين در پايان در تشريح موضع خود در خصوص خيزش كشورهاي عربي و تأثير اين موضوع بر مسئله فلسطين، آن را به سرنوشت آينده و تصميم مردم اين كشورها واگذار كرد و در ارتباط با احتمال انتقال اعتراض‌ها به كرانه باختري رود اردن گفت: "تظاهراتي در اين مناطق در اعتراض به شكاف ميان فلسطينيان صورت گرفته كه مورد استقبال حكومت خودگردان است. حكومت تشكيلات خودگردان فلسطين آماده پاسخگوئي به خواسته فلسطينان است. "

 

زمان انتشار : 1390-02-05