۱۳۹۷/۰۳/۰۲
۸:۴۴ ب٫ظ

تاکید وزیر خارجه آمریکا بر استعفای رئیس جمهوری خودخوانده ساحل عاج و هشدار رئیس دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد درباره بی ثباتی در لیبریا از جمله تحولات مهم قاره آفریقا به شمار می شود.

تاکید آمریکا بر استعفای “گباگبو”/ هشدار درباره بی ثباتی در لیبریا

به نقل از خبرگزاری فرانسه، "هیلاری کلینتون" روز یکشنبه در بیانیه ای ضمن درخواست از رئیس جمهوری خودخوانده ساحل عاج برای کناره گیری از قدرت گفت: "لوران گباگبو" باعث هرج و مرج و بی قانونی در این کشور آفریقای غربی شده است. 

اظهارات کلینتون در حالی مطرح می شود که دبیرکل سازمان ملل، اتحادیه اروپا و سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اخیرا بر استعفای رئیس جمهوری خودخوانده ساحل عاج و واگذاری فوری قدرت به نامزد پیروز انتخابات ریاست جمهوری این کشور تاکید کرده اند.

خبر دیگر اینکه "والری آموس" رئیس دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد در جریان سفر خود به شرق لیبریا ضمن درخواست برای اعطای کمک های بیشتر به پناهندگان ساحل عاج در مونروویا گفت: درگیریها در ساحل عاج می تواند باعث بی ثباتی لیبریا شود.

وی تاکید کرد: هم اکنون مردم  لیبریا پس از سالها جنگ از صلح، امنیت و ثبات بهره می برند و باید این پروسه را حفظ کنیم و این کشور را مطمئن سازیم که بسیاری از پناهندگان سحل عاج که در لیبریا حضور دارند، کمک دریافت می کنند.

بر این اساس جنگ داخلی 14 ساله در لیبریا که در سال 2003 پایان یافت، باعث کشته شدن حدود 250 هزار نفر شده و دولت در این باره ابراز نگرانی  کرده است که مزدوران مسلح لیبریایی دوباره خشونت ها را آغاز می کنند.

یادآور می شود که نیروهای هوادار الحسن واتارا جمعه گذشته به اقامتگاه لوران گباگبو در ابیجان حمله و ایستگاه تلویزیون دولتی ساحل عاج را تصرف کردند. یک مقام ارتش ساحل عاج با تایید خبر حمله به اقامتگاه گباگبو از درگیری شدیدی میان هواداران دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری این کشور خبر داده است.

 

زمان انتشار : 1390-01-14