۱۳۹۷/۰۳/۰۵
۵:۲۱ ب٫ظ

وی از استفاده قدرت های بزرگ از ابزارهای بین المللی برای ایجاد بدعت های جدید در مشروعیت دادن به دخالت نظامی به بهانه حقوق بشر را خطرناک توصیف و همکاری همه کشورها برای مقابله با آن را لازم دانست.

تاکید وزیر خارجه بولیوی بر توسعه روابط با ایران

وزیر خارجه بولیوی در دیدار با معاون وزیر خارجه ایران خواستار گسترش روابط تهران- لاپاز شد.

 "بهروز کمالوندی" معاون آمریکای وزارت امورخارجه کشورمان که در ادامه سفر به چند کشور آمریکای لاتین در بولیوی به سرمی برد، با "داوید جوکه وانکا" وزیر امورخارجه بولیوی دیدار نمود. دراین دیدار وزیر خارجه بولیوی پیشرفت های ایران در زمینه های مختلف را تحسین و آمادگی کشورش برای استفاده از تجربیات ایران را اعلام نمود.

"جوکه وانگا" ضمن تاکید بر حق مردم برای مشارکت در حکومت کشور خود، بر لزوم مبرا بودن دولت ها از فساد و تبعیض و بی عدالتی تاکید نمود.

وی از استفاده قدرت های بزرگ از ابزارهای بین المللی برای ایجاد بدعت های جدید در مشروعیت دادن به دخالت نظامی به بهانه حقوق بشر را خطرناک توصیف و همکاری همه کشورها برای مقابله با آن را لازم دانست.

وزیر خارجه بولیوی همچنین آمادگی کشورش را از بهره برداری از تجربیات جمهوری اسلامی ایران در زمینه های مختلف اقتصادی بخصوص چگونگی هدفمندی سازی یارانه ها با توجه به وجود مشکل مشابه در بولیوی اعلام نمود.

معاون آمریکای وزیر خارجه با اشاره به روابط جوان و روبه رشد بین دوکشور انقلابی ایران و بولیوی و اراده رهبران دوکشور برای استفاده از ظرفیت های موجود برای گسترش روابط، پیشرفت های ایران در زمینه های مختلف علمی، فنی و فنآوری طی سه دهه گذشته را تشریح و آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با بولیوی در جهت پیشرفت این کشور اعلام نمود.

کمالوندی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به استفاده ابزاری کشورهای استکباری از موضوعات برای فشار برکشورهای غیرمتحد خود، از جمله موضوع تروریسم گفت آمریکا خود گروه های تروریستی را به وجود می آورد و به خاطر آن حرکت هایی را برعلیه دنیا به راه می اندازند. در حقیقت کشورهای منطقه خاورمیانه دوبار مورد ظلم واقع شده اند. یکی از طریق متهم شدن به حمایت از تروریسم و بار دیگر به خاطر استفاده از بهانه مبارزه با تروریسم برای حمله و لشگرکشی به کشورهای منطقه و کشتن صدها هزار نفر از مردم بی گناه این کشورها.

این دیپلمات ایرانی همچنین آخرین تحولات خاورمیانه و شمال آفریقا را تشریح و با ذکر عوامل اصلی بیداری اسلامی مردم منطقه به فاکتورهای مشترک در اکثر کشورها از جمله حکومت های دیکتاتوری چند دهه فساد خانوادگی حکام، اختلافات طبقاتی، تبعیض و بی عدالتی و فقدان نمادهای سیاسی مانند احزاب و عدم برگزاری انتخابات واقعی و از همه مهم تر از دست رفتن غرور ملی مردم منطقه توسط حاکمان به دلیل تسلیم در قبال زیاده خواهی های آمریکا و رژیم صهیونیستی اشاره نمود.

 

 

زمان انتشار : 1390-01-01