۱۳۹۷/۰۲/۰۵
۴:۱۱ ب٫ظ

شاعران و ادیبان فارسی‌زبان بسیاری در این دوره پا به عرصه گذاشتند و توانستند هم‌پای شاعران و ادیبان عرب به پیش بروند و در بسیاری موارد گوی سبقت را نیز به آسانی از صاحبان اصلی این زبان بربایند.

تبادل فرهنگ و ادب در دوران عباسی

عصر عباسی به دوران طلایی ادبیات و فرهنگ و ادب اسلامی شهرت دارد. مهم‌ترین دلیل این پویایی همه جانبه در عرصه‌های ادبی و علمی، رابطه‌ای بود که عرب‌ها از طریق فتح با دیگر ملل و فرهنگ‌ها به دست آورده بودند.

در این دوره از تاریخ، ایرانیان نقش پررنگ و فعالی را در قسمت‌های مختلف اداره حکومت به دست می‌گیرند و اغراق نیست اگر گفته شود که امور مملکتی و اداری جهان اسلام در آن برهه از تاریخ، کاملا در دست ایرانیان بود و آنان به دلیل درایت و تجربه طولانی که در این عرصه‌ها داشتند توانستند سرزمین‌های اسلامی را اداره کنند. از طرف دیگر ایرانیان چون خود از فرهنگ و تمدنی ریشه‌دار برخوردار بودند، توانستند تا حد بسیار زیادی بر ادبیات و فرهنگ عربی تاثیر بگذارند.

شاعران و ادیبان فارسی‌زبان بسیاری در این دوره پا به عرصه گذاشتند و توانستند هم‌پای شاعران و ادیبان عرب به پیش بروند و در بسیاری موارد گوی سبقت را نیز به آسانی از صاحبان اصلی این زبان بربایند.

این دوره درخشان اسلامی در مقاله‌ای از عبدالله التطاوی مورد بررسی قرار گرفته است و التطاوی در آن می‌گوید که عصر عباسی به لحاظ ویژگی‌های خاص و منحصر به فردی که دارد باید بار دیگر مورد تحقیق و بررسی قرار بگیرد.

به نقل از سایت میدل ایست آن لاین این مقاله در کنفرانس «شعر برای هم‌زیستی مسالمت‌آمیز» توسط عبدالله التطاوی ارائه شده است و نویسنده مقاله معتقد است عصر عباسی به دلیل حضور نژادهای متفاوت در این دوره و به دلیل تاثیر آگاهانه و ناخودآگاه این حضور در ادبیات می‌بایست متون متعلق به این دوره با توجه به روحیات و عواطف شاعران این سرزمین‌های متفاوت، مورد بررسی قرار گرفته شود. از طرف دیگر این نژادهای مختلف که شامل فارس، هندی، ترکی... می‌شد، هر کدام تحت تاثیر اندیشه و اعتقادات متفاوتی قرار داشت که در کنار یکدیگر توانسته بودند با تضادها و اختلافات خود کنار بیایند و به یک هم‌زیستی تقریبا مسالمت‌آمیز دست پیدا کنند.

کنفرانس «شعر برای زندگی مسالمت‌آمیز» توسط موسسه عبدالعزیز سعود البابطین، شانزدهم تا هجدهم اکتبر سال 2011 در دبی برگزار شده بود.  

 

زمان انتشار : 1391-02-10