۱۳۹۷/۰۱/۳۱
۱۲:۲۷ ب٫ظ

حمید سعید: بدون در نظر گرفتن قالبی که برای نوشتن به کار می‌رود باید گفت که محصول نهایی نویسندگی، گفتگویی است که میان اندیشه نویسنده و اندیشه خواننده به وجود می‌آید. این گفتگو بسیار عمیق و مهم می باشد و در نتیجه آن حتما باید اتفاقی روی بدهد.

تجلیل از برنده جایزه قدس در اردن

به نقل از سایت خبری جزیره نت انجمن نویسندگان اردن هفته پیش مراسمی برای تجلیل از «حمید سعید» شاعر عراقی برگزار کردند.

در این مراسم که به مناسبت تجلیل از موفقیت «حمید سعید» در دریافت جایزه قدس 2012 برگزار شده بود، تعدادی از اندیشمندان دو کشور اردن و عراق حضور داشتند. جایزه قدس هر ساله توسط اتحادیه کل ادیبان و نویسندگان عرب به بهترین اثر در زمینه قدس اهدا می‌شود.

رئیس انجمن نویسندگان اردن «موفق محادین» در سخنرانی ویژه مراسم مذکور با تبریک این موفقیت گفت: شعر «حمید سعید» خطاب به مقاومت و هویت ملی نوشته شده است و در نوع خود بسیار حائز اهمیت می‌باشد. «محایدین» همچنین خاطر نشان کرد که مفاهیمی چون آزادی، شهروند، جامعه مدنی، دولت معاصر، فرهنگ، اندیشه انتقادی و سلیقه زیباشناسی همگی مفاهیم ملی هستند.

در این مراسم «محمد قواسمه» منتقد نیز با مقایسه شعرهای «حمید سعید» درمورد عراق و شعرهای وی در زمینه قدس شریف گفت: زمانی که «حمید سعید» از عراق می‌سراید، شعرهای وی بیشتر جنبه غزلسرایی پیدا می‌کند. اما زمانی که وی درباره فلسطین می‌سراید، شعرش به مضامینی چون احساسات ژرف بشری و مبارزه مبدل می‌شود.

این منتقد در ادامه به یکی از مجموعه شعرهای «حمید سعید» اشاره کرده و در توضیح گفت: شعر سرودن درباره قدس شریف از مجموعه اشعار وی به نام «کاغذهای موریسکی» آغاز شده است. «حمید سعید» در این شعرها قدس را ستاره‌ درخشانی می‌داند که پس از سقوط گفتگو و بحث با دشمنان بار دیگر سر بلند خواهد کرد و به روی پای خود خواهد ایستاد.

«حمید سعید» از شاعران نسل دهه شصت میلادی در عراق می باشد که برای قدس شعرهای زیبایی سروده است. افزون بر معانی و مفاهیم شعری زیبا و قابل تامل آن چه آثار وی را بارز می‌کند آن است که اگرچه وی شاعری عراقی است اما به خوبی موفق شده تا بدین حد واقعیت قدس و مشکلات آن را دریابد.

برنده جایزه قدس در گفتگوی خود با جزیره نت گفت: بدون در نظر گرفتن قالبی که برای نوشتن به کار می‌رود باید گفت که محصول نهایی نویسندگی، گفتگویی است که میان اندیشه نویسنده و اندیشه خواننده به وجود می‌آید. این گفتگو بسیار عمیق و مهم می باشد و در نتیجه این گفتگو حتما باید اتفاقی روی بدهد.

http://www.aljazeera.net/news/pages/45f96c82-618d-4a38-b91a-db981e6184b3

 

زمان انتشار : 1391-04-31