۱۳۹۸/۱۲/۱۹
۱۲:۰۱ ب٫ظ

شبکه «العالم سوریه» توانست پشت پرده فرقه های ضاله و گروه های ضد بشری را که در سوریه فعالیت می کنند، برای مخاطب بر ملا کند. از این رو مبارزه مردمی با آنها تسهیل شد. اهمیت و حساسیت این کار، فوق العاده بزرگ و تاریخ ساز بود، اینکه مردم سوریه توانستند بر اهریمنی فکری غلبه کنند به دلیل

تحفه زیبای ایران به مردم سوریه؟

به گزارش الأمه:

معاون سابق فرهنگی تبلیغی نماینده مقام معظم رهبری مطرح کرد:

شبکه «العالم سوریه» نماد رسانه ای نصرت الهی در سوریه است

 

آذرماه 1396 بود که عضوی جدید به خانواده شبکه های برون مرزی کشورمان پیوست و فعالیت شبکه «العالم سوریه» شروع شد. رسانه ای که با اندک امکانات باید در برابر انبوه رسانه های غربی یا غرب محور فعال بر منطقه شام بایستد و از محور مقاومت از یک طرف و دیپلماسی عمومی ایران از طرف دیگر حمایت کند. آن هم در میدانی بسیار در هم تنیده که تلویزیون های بسیاری بر اساس برنامه ریزی انگلیسی و تامین مالی عربستان سعودی و امارات سال هاست ایران هراسی و ضدیت با عدالت را تبلیغ می کنند.

 

اولین تجربه متفاوت

 

«العالم سوریه» اولین شبکه ایرانی است که کارویژه برون مرزی مانند پرس تی وی یا هیسپان تی وی دارد اما داخل کشور مخاطب تاسیس شده و دیگر نیازی نیست تا نیرو، مدیر و خبرنگار میان ایران و منطقه هدف در رفت و آمد باشند. این تلویزیون یک تفاوت دیگر هم دارد؛ همه کارکنان آن صد در صد بومی محل هستند و قطعا دارای شناختی  کافی از محل خدمت خود دارند.

 

قطعا استفاده از نیروی فعال بومی منطقه در رسانه های برون مرزی هم می تواند هزینه های اضافی را برطرف کند هم به دلیل تسلط مجری، خبرنگار، تهیه کننده و ... قدرت جذب مخاطب و برقراری ارتباط با مردم بسیار بیشتر خواهد شد.

 

 «العالم سوریه» اگر چه به لحاظ نام و برند یادآور شبکه خبری عرب زبان 24 ساعته «العالم» است، اما در سیاق برنامه سازی و آرایش کنداکتور، با شبکه تمام خبری العالم متفاوت بوده و یک شبکه عمومی با طیفی متنوع از برنامه های خبری، سیاسی، اجتماعی، ورزشی، سرگرم کننده و ... را در بر دارد که در ساختارهای گوناگون به روی آنتن می روند.

 

بخش بزرگی از ماموریت شبکه العالم سوریه تاکنون مبارزه با فعالیت های رسانه ای تروریست های وهابی وابسته به عربستان سعودی است. همان گروه هایی که با سوء استفاده از فقدان رسانه های قوی توانستند سوریه را به این حال و روز اندازند. ضمن این که «العالم سوریه» بخش مهمی از اهتمام خود را مصروف ایجاد نشاط و امید به زندگی و آینده روشن برای اقشار مختلف مردم سوریه، به ویژه جوانان آن کرده است.

 

بخش دیگر از فعالیت های این رسانه می تواند به آگاهی بخشی در خصوص مبانی فکری فتنه هایی معطوف باشد که به پیدایش این گروه های تروریستی منجر شده اما بعد از جنگ نیز باید از رشادت های مدافعان امنیت و آزادی ملت سوریه را یادآوری کرد. اما این شبکه تا چه حد در تحقق اهدافش موفق بوده است؟

 

کار فوق العاده العالم سوریه

 

معاون سابق فرهنگی تبلیغی نماینده مقام معظم رهبری در سوریه معتقد است: شبکه العالم سوریه تحفه ای زیبا و ارزشمند از ایران اسلامی به مردم مجاهد و مقاوم  سوریه است که توانستند با جهاد خالصانه در مقابل گروه های  تکفیری سلفی  ایستادگی کنند و این دشمنان انسانیت و اسلام را از میان بردارند.

 

حجت الاسلام حسن مسلمی در خصوص تاثیرگذاری این رسانه برون مرزی تاکید می کند: شبکه «العالم سوریه» توانست پشت پرده فرقه های ضاله و گروه های ضد بشری را که در سوریه فعالیت می کنند، برای مخاطب بر ملا کند. از این رو مبارزه مردمی با آنها تسهیل شد. اهمیت و حساسیت این کار، فوق العاده بزرگ و تاریخ ساز بود، اینکه مردم سوریه توانستند بر اهریمنی فکری غلبه کنند به دلیل فعالیت روشنگرانه رسانه ای بود. به صراحت می توان گفت که از بین بردن داعش کار بسیار سخت و مهمی بود و به همین جهت راه اندازی شبکه العالم سوریه، هم در این پیروزی تاثیر داشت و هم آنکه ارزش این عملیات میدانی بزرگ را می تواند بهتر رسانه ای تر کند.

 

سوالی که مطرح است اینکه یک شبکه تلویزیونی چگونه می تواند در میدان جنگی سخت، سهمگین مانند نبردهای سوریه تاثیرگذار باشد؟ این استاد حوزه و دانشگاه توضیح می دهد: «العالم سوریه» توانست اشخاصی که از راه  دور مشکلات آن ملت را شنیده بودند، ناگهان به وسط معرکه نبرد و میدان عمل بیاورد. در حقیقت مهم ترین ویژگی «العالم سوریه» این بود که توانست نقاب جهالت و ددمنشی را از چهره تکفیری هایی که با ظاهر اسلامی نقاشی شده بودند، بردارد و  ماهیت درونی شان را افشا کند.

 

ابزار اصلی در تغییر میدان نبرد

 

یکی از موارد مهم در خصوص فعالیت های فرهنگی در سایر کشورها به نحوه پاسخ به موقع به فتنه انگیزی های دشمنان منطقه باز می گردد. در این خصوص معاون سابق فرهنگی تبلیغی نماینده مقام معظم رهبری در سوریه از مرحله مهم جنگ سوریه می گوید: دشمنان قسم خورده اسلام ناب محمدی(ص) وقتی نتوانستند هیچ موفقیت قاطعی در میدان نبرد و جبهه نظامی بدست آورند، تمام سعی خود را در عرصه تبلیغات روی افکار عامه مردم متمرکز کرده اند تا با جوسازی، ایجاد فتنه و تولید مشقت برای محور مقاومت به اهداف شوم خود برسند ولی مقابله منطقی، به موقع و مهندسی شده شبکه «العالم سوریه» توانست با این جنگ رسانه ای هم مقابله کند.

 

با همه این تفاسیر آیا «العالم سوریه» توانسته جایگاه خوبی در دل مردم شامات بیابد؟ حجت الاسلام مسلمی توفیق بزرگ دیگری برای «العالم سوریه» را تبدیل شدنش به منبعی قابل اعتماد و  موثق در داخل سوریه به واسطه پوشش دادن حوادث سال های اخیر می داند زیرا با توجه به این جایگاه، محبوبیت و موقعیت بسیار خوبی که شبکه العالم در پوشش صادقانه حوادث به خصوص پیروزی های بسیار بزرگ مردم سوریه، ارتش این کشور و محور مقاومت علیه گروه های تکفیری داشته است، این شبکه در فهرست جستجوی فرکانسی مردم آن دیار قرار دارد و همین استفاده از برند العالم می تواند برای توفیق «العالم سوریه» نیز کارآمد باشد.

 

تلویزیون و نمایش افق روشن

 

سوال مهم دیگری هم وجود دارد؛ بعد از پایان جنگ داخلی در سوریه، شبکه «العالم سوریه» چه کارویژه ای خواهد داشت؟ معاون سابق فرهنگی تبلیغی نماینده مقام معظم رهبری معتقد است: بعد از آنکه نصرت الهی یار شد و پیروزی نهایی و  تاریخی ملت، و دوستان واقعی سوریه مقابل گروه های تکفیری محقق گردید، شبکه «العالم سوریه» می تواند ضمن بازتاب آن رشادت ها و  نشان دادن آثار حضور در محور مقاومت به مرحله بعد وارد شود.

 

حجت الاسلام مسلمی معتقد است: این شبکه می تواند ضمن بازتاب آن رشادت ها و  نشان دادن آثار حضور در محور مقاومت به مرحله بعد وارد شود. مرحله ای که افق روشن را نوید می دهد و مردم آن کشور را برای بازسازی و زدودن آثار وهابیت یاری داده و امید برای زندگی بهتر و رسیدن به آرزوها را تقویت کند. یکی از نکات خوب این حرکت رسانه ای دریافت مصاحبه و دیدار مردم سوریه در این شبکه بود. مردم این کشور خود را در این رسانه می بینند و طبعا از مخاطبان ثابتش می شوند.

 

این کارشناس فرهنگی امیدوار است بیش از آنکه «العالم سوریه» به شبکه ای صرفا سیاسی و خبری تبدیل شود رسانه ای متنوع، سازگار با ذوق و سلیقه اقشار مختلف مردم سوریه در زمینه های فرهنگی، هنری، اجتماعی، اقتصادی باشد.

 

چنانکه دکتر مسلمی نیز تاکید دارد، مرحله بازسازی کشور جنگ زده سوریه فصل جدیدی در فعالیت های رسانه های برون مرزی ایران خواهد بود.

 

طبعا «العالم سوریه» بیش از سایر شبکه ها نقش آفرین است و باید در کنار شبکه هایی مانند پرس تی وی و العالم، ظرفیت های اقتصادی ایران را برای صنایع و فعالان اقتصادی آن کشور معرفی کند.

 

نکته مهم اینجاست که چنانچه «العالم سوریه» که با رهیافتی متفاوت پا به عرصه فعالیت های برون مرزی نهاده است، بتواند موفق شود و در عرصه های مد نظر تاثیرگذار باشد می توان از این تجربه برای کاهش هزینه ها در عین ارتقا دادن کیفیت فعالیت سایر شبکه های برون مرزی و حتی شبکه های جدید تاثیرگذارتر استفاده کرد.

محمد پارسا نجفی

منبع : پرس تی وی