۱۳۹۸/۰۹/۰۳
۱۰:۱۸ ق٫ظ

کتاب «بامداد اسلام» از مشهورترین تالیفات عبدالحسین زرین‌کوب با ترجمه داوود عطایی قندهاری به پشتو ترجمه و منتشر شد.

ترجمه و انتشار «بامداد اسلام» زرین‌کوب به زبان پشتو در افغانستان

به گزارش الأمه:

کتاب «بامداد اسلام» یکی از مشهورترین تالیفات زنده یاد عبدالحسین زرین‌کوب است که برای نخستین بار در سال ۱۳۶۹ توسط انتشارات امیرکبیر منتشر شد. انتشارات احراری در افغانستان به تازگی ترجمه پشتو این کتاب را به قلم داوود عطایی قندهاری در ۱۵۵ صفحه و با همکاری مرکز فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در هرات با عنوان «داسلام سباوون» منتشر کرده است.

«بامداد اسلام« کتابی کم حجم اما پرمحتوا ست که به بررسی شرایط مکه و شبه جزیره عربستان قبل از تولد و در خلال تولد پیامبر اسلام حضرت محمد(ص) می‌پردازد و سپس به صورت خلاصه اما کامل تاریخ اسلام را پس از وفات پیامبر تا پایان دولت اموی را که سال ۱۳۲ هجری قمری است، روایت می‌کند.

کتاب ۱۸ فصل دارد و مباحث کتاب از فصل «اعراب و کعبه»آغاز می‌شود و آنگاه به زندگی پیامبر اسلام(ص) تحت عنوان «پیغمبر(ص)در مکه» می‌پردازد. پس از آن فصل «پیغمبر(ص) در مدینه» درج شده و در ادامه فتح مکه توسط پیغمبر در فصلی با عنوان «محمد (ص) فاتح‌ مکه» شرح می‌شود. نویسنده در فصل دیگری  با عنوان «پیام محمد (ص)» به تبیین آموزه‌های پیامبر مکرم اسلام می‌پردازد و بعد از آن «بیماری و مرگ» را سرفصل‌ آخر حیات حضرت محمد(ص) قرار می‌دهد و آنگاه از «یادگار محمد(ص)» یاد می‌کند.

نویسنده در فصل هشتم به «یاران پیغمبر(ص)» پرداخته و پس از آن فصلی را به دو تن از اصحاب آن پیام‌آور عظیم الشان‌ تحت عنوان «دو پیر» اختصاص داده که در همین‌ دوران فتوحات اسلام آغاز می‌شود. بنابراین نویسنده فصلی را نیز با عنوان «شام و اسکندریه» و آنگاه «اسلام در ایران» باز می‌کند. نویسنده به دوران خلیفه سوم یعنی عثمان بن عفان که‌ می‌رسد عنوان «دورهء آشوب» را به آن داده و به زمان بعد از عثمان و دوران حکومت حضرت علی(ع)با عنوان‌ «درباره علی (ع)» می‌پردازد. نویسنده زمان حکومت بنی امیه را که بعد از شهادت حضرت‌ علی(ع) رسما آغاز می‌شود،با نام «آغاز حکومت‌ عربی» به بررسی نشسته است.

زنده یاد زرین کوب حکومت پس از معاویه بن‌ ابی سفیان را بازبینی «کارنامهء یزید» ادامه داده و سپس «خاندان پیغمبر» را در همین دوران به خواننده‌ نشان می‌دهد و در نهایت به وضع «مروانیان» پرداخته‌ و سرّ «انحطاط و سقوط دولت عربی» را روشن می‌کند. پایان کتاب را به ذکر «گزیده مآخذ» و «فهرست‌ اسامی اشخاص»، «فهرست اماکن»، «فهرست کتاب‌ها» و «فهرست قبایل، سلسله‌ها، فرق و خاندان» اختصاص‌ پیدا کرده است.

 

منبع: مهر