۱۳۹۸/۰۵/۰۱
۱۰:۲۸ ق٫ظ

رییس‌جمهور افغانستان با تقدیر از کتاب «تاریخ ادبی ایران و قلمرو زبان فارسی»، تالیف سیدمهدی زرقانی، این اثر را اساس تاریخ ادبیات‌نویسی در قلمرو زبان فارسی دانست.

تقدیر رییس‌جمهور افغانستان از 3 نویسنده و ادیب ایرانی+فیلم

به گزارش الأمه:

«اشرف غنی»، رئیس جمهور افغانستان در  نخستین همایش ملی‌ «افغانستان گهواره‌ زبان فارسی دری» در کابل از کتاب «تاریخ ادبی ایران و قلمرو زبان فارسی»، تالیف سیدمهدی زرقانی، عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد تقدیر کرد.

غنی این کتاب را الگوی تاریخ ادبیات‌نویسی در قلمرو زبان فارسی قلمداد کرد و گفت: تحلیل اثر استاد سیدمهدی زرقانی از متن، فرا متن، بین متن و قرائت عبور کرده و آخرین تئوری‌های ادبیات معاصر در چنین آثاری انعکاس پیدا کرده است و باید این کتاب را اساس تاریخ ادبیات‌نویسی در قلمرو زبان فارسی دانست.

کتاب «تاریخ ادبی ایران و قلمرو زبان فارسی» در سال 88 چاپ و موفق به دریافت جایزه ادبی جلال آل احمد (سال 89) شده است، که معتبرترین جایزه ملی در تحقیقات مربوط به حوزه ادبیات فارسی است. همچنین در همان سال برنده جایزه کتاب فصل شد و جزو برندگان جایزه فارابی سال 89 هم هست.

 

وی همچنین در ابتدای سخنان خود از «عبدالحسین زرین کوب» و «ملک‌الشعرای بهار» 2 محقق و شاعر و نویسنده برجسته ایرانی تقدیر و تشکر کرد.

رییس‌جمهور افغانستان همچنین افزود که افغانستان هنوز نتوانسته مانند ایران بر روی زبان فارسی دری سرمایه‌گذاری کند.

وی ادامه داد: زبان، فرهنگ و نژاد سه پدیدۀ جداگانه هستند و هر فرهنگِ که چند زبان همزمان دارد، دیدگاهش به‌ مراتب وسیع‌تر می‌باشد. زبان دری وسیلۀ ایجاد یک قلمرو بزرگ فارسی بوده و افغانستان در این قلمرو نقش اساسی داشته است، اما این قلمرو در طول تاریخ تنها مربوط به ما نیست و باید نوع ارتباطات خود را در ادوار مختلف تاریخ در این قلمرو به وضاحت بدانیم.

 

منبع: فارس