۱۳۹۷/۰۴/۳۰
۱۲:۵۴ ب٫ظ

"شفیق المهدی" مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و هنر عراق با گروه هنرمندان ایرانی متشکل از هنرمندان رشته های خط نقاشی، خط نگارگری و صنایع دستی دیدار کرد.

در دیدار با هنرمندان ایرانی مطرح شد؛

تقویت روابط فرهنگی با ایران اولویت مقامات عراقی است

به گزارش الأمه به نقل از رایزنی فرهنگی بغداد:

"شفیق المهدی" مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و هنر عراق در دیدار گروه هنرمندان ایرانی متشکل از هنرمندان رشته ها خط نقاشی، خط نگارگری و صنایع دستی با وی گفت: در حوزه همکاری میان دو کشور، موضوع فرهنگ و هنر از اهمیت بالایی برخوردار است.

المهدی در این دیدار با اشاره به برپایی نمایشگاه های ایرانی در عراق، گفت: نکته مهم در برگزاری نمایشگاه ها گسترش روابط فرهنگی و هنری بین مسئولین دو کشور و هنرمندان ایرانی و عراقی است.

مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و هنر عراق گفت: امیدواری ما افزایش همکاری های هنری ایران و عراق نسبت به گذشته است.

وی افزود: دیدار هنرمندان دو کشور، برگزاری نمایشگاه ها، اعزام گروههای هنری به دو کشور می تواند در عمق دادن به روابط مثبت دو ملت تاثیر مثبت داشته باشد.

المهدی گفت: در زمان حکومت دیکتاتور صدام، به فرهنگ و هنر دو کشور ظلم شد چرا که در آن زمان کوچکترین کار انتقادی در این حوزه، با صدور حکم اعدام در حق منتقد مواجه می شد.

مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و هنر عراق، ایران و عراق را دارای تمدنی کهن و دارای قدرت برای ایجاد روابط دوستانه و محکم بین دو کشور دانست.

وی افزود: رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی در عراق در ایجاد و تقویت روابط فرهنگی بین دو کشور و توسعه و ترویج فرهنگ ایرانی و آشنایی فرهنگی بین دو ملت نقش بسزایی داشته است.

"ایرج هاشمی" مسئول گروه هنری اعزامی از جمهوری اسلامی ایران به عراق نیز در این دیدار گفت: هنرمندان ایرانی بسیاری علاقمند به انجام فعالیت های مشترک و برگزاری نمایشگاه در کشور عراق هستند و این نشان از علاقه مندی مردم دو کشور به فرهنگ و هنر است.

وی ابراز امیدواری کرد همکاری های هنری و فرهنگی بتواند در توسعه و تعمیق روابط حسنه میان دو کشور و دو ملت نقش آفرینی کند.

 همچنین حاکی است گروه هنرمندان ایرانی پس از این دیدار از موزه ملی بغداد بازدید کرد.

در این بازدید توضیحاتی در مورد قدمت موزه و آثار موجود در آن به هنرمندان ایرانی ارائه شد.

هیات هنرمندان ایران در ادامه حضور خود در بغداد همچنین با "فلاح العانی" مدیرکل روابط عمومی و بین الملل وزارت فرهنگ و گردشگری دیدار و گفتگو کردند.

العانی در این دیدار گفت: هنرمندان دو کشور به دنبال تبادل افکار و همچنین توسعه روابط صمیمانه بر اساس روح لطیف فرهنگ و هنر و تمدن غنی دو کشور هستند.

وی افزود: عراق به عنوان همسایه ای با تمدنی کهن و آثار تاریخی و باستانی فراوان می ‌تواند در کنار ایران که او نیز دارایی تمدن و تاریخ قدیمی است نقش مهمی در جهان ایفا کند.

مدیرکل روابط عمومی و بین الملل وزارت فرهنگ و گردشگری عراق همچنین آثار باستانی و تاریخی ایران همچون تخت جمشید که نشان از هویت ملی ایرانی دارد و آثار باستانی و تاریخی عراق همچون قلعه بابل، را از نشانه های مهم هویت تاریخی و ملی دو کشور دانست.

نمایشگاه گروهی پنج نفر از هنرمندان ایرانی در رشته های طراحی، نقاشی سفال و سرامیک، خوشنویسی خط نستعلیق، نقاشی خط ، تذهیب و نگارگری با حضور "فریاد راوندوزی" وزیر فرهنگ عراق و "شفیق المهدی" مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و هنر این کشور و نیز "سید موسی علیزاده طباطبایی" معاون سفیر جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه در محل وزارت فرهنگ عراق افتتاح شد.

"ایرج هاشمی"، "مجید آریایی نژاد"، "شکرالله برومند"، "رضا محمدپور" و "مریم آموزی" اعضای این هیات هنرمندان ایرانی هستند.

این نمایشگاه با همت و همکاری وزارت فرهنگ عراق و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و مرکز ایرانی دانش پژوهان شاهد در راستای پروتکل جامع فرهنگی و هنری که پیشتر بین وزارتخانه های فرهنگی دو کشور به امضا رسیده بود، برگزار شده است.

این گروه همچنین قرار است با حضور در خیابان مشهور "المتنبی" بغداد از فعالیت های هنری و فرهنگی این مجموعه بازدید و همچنین دیدارهایی با دیگر مسئولین و هنرمندان عراقی و برگزاری ورکشاپ های هنری داشته باشند