۱۳۹۷/۰۲/۱۶
۸:۴۵ ب٫ظ

مقامات آگاه از اين مذاكرات پنهاني مي گويند اين توافق حاصل شده و تنها مسئله اي كه وجود دارد زمان كناره گيري علي عبدالله صالح از قدرت است.

تلاش آمریکا برای انتقال قدرت به معاون علی عبدالله صالح در یمن

در پي تشديد اعتراضات مردم يمن و سركوب خشونت آميز معترضان از سوي رژيم علي عبدالله صالح ، گفته مي شود مقامات دولت اوباما تلاش مي كنند تا زمينه 'خروج توافقي' رئيس جمهور يمن و انتقال قدرت به يكي از معاونان وي را فراهم آورند.

پايگاه خبري 'آنتي وار'‌ نوشت:‌ به رغم ماه ها ناآرامي عمومي و سركوب هاي خشونت آميز معترضان در يمن ، دولت 'باراك اوباما' تمايلي به انتقاد از دولت 'علي عبد الله صالح'، ديكتاتور يمني از خود نشان نمي دهد. اما اكنون كه تعداد روز افزوني از نيروهاي صالح به جناح مخالف پيوسته اند و تشديد تظاهرات ها اخراج صالح از قدرت را اجتناب ناپذير كرده است، گفته مي شود دولت اوباما در حال مذاكره با وي در مورد 'خروج توافقي' از قدرت است.

اين گزارش مي افزايد : در حالي كه جنبش هاي اعتراض آميز خواستار بركناري صالح از قدرت هستند،‌ دولت آمريكا طالب 'توافقي'‌ است كه هيچ وجه اشتراكي با خواسته هاي معترضان ندارد.

اين توافق به جاي كناره گيري فوري صالح از قدرت و وعده به برگزاري انتخابات آزاد،‌ ژنرال 'عبد الرب منصور الهادي'‌ معاون رئيس جمهور را به عنوان 'حاكم موقت' يمن معرفي كرده و 'اصلاحات' كه منتهي به انتخابات جديد مي شود را به زماني نامشخص موكول مي كند.

به دنبال رد پيشنهاد هاي قبلي مبني بر واگذاري قدرت به يكي از متحدان نزديك صالح از سوي معترضان،‌ به نظر مي رسد توافق مورد نظر آمريكا نيز مورد قبول معترضان قرار نگيرد. از اين گذشته، با توجه به سابقه طولاني ژنرال هادي (از سال 1994) در سمت كنوني خود، به نظر مي رسد معترضان يمني ديگر حاضر به پذيرش حكومت يك نظامي در اين كشور نباشند.

مقامات آگاه از اين مذاكرات پنهاني مي گويند اين توافق حاصل شده و تنها مسئله اي كه وجود دارد زمان كناره گيري علي عبدالله صالح از قدرت است.

 

زمان انتشار : 1390-01-15