۱۳۹۷/۰۲/۱۰
۱۱:۲۷ ق٫ظ

در حالي كه آمريكا و فرانسه عمليات نظامي در ليبي را تشديد و آن را به يك حمله هوايي گسترده تبديل كرده اند و برخي مقامات كشورهاي غربي از نامحدود بودن اين جنگ سخن مي گويند، دولت تركيه تلاش مي كند تا با ميانجيگري در جنگ ليبي آتش بس برقرار كند.

تلاش ترکیه برای ایجاد آتش بس در جنگ لیبی

پايگاه خبري 'آنتي وار' نوشت: 'رجب طيب اردوغان' نخست وزير تركيه به عنوان يكي از شخصيت هاي برجسته كشورهاي عضو سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) كه به صراحت با حمله نظامي به ليبي مخالف است اعلام كرد،‌ دولت وي به دنبال راهي براي ايجاد آتش بس قريب الوقوع در ليبي است.

ناتو در نظر دارد كنترل كامل عمليات نظامي در داخل ليبي را تا روز چهارشنبه بر عهده بگيرد. گرچه اردوغان تاكيد مي كند كه تركيه از هيچ تلاشي براي ايجاد اين آتش بس در عمليات ناتو فروگذار نخواهد كرد، اما معلوم نيست اين پيشنهاد تا چه حد مورد استقبال قرار خواهد گرفت.

برخي مقامات آمريكا،‌ فرانسه و انگليس اين جنگ را يك جنگ بدون محدوديت دانسته و آن را به خودي خود يك هدف مي دانند. همين شرايط تركيه را كه پيش از اين نيز به عنوان واسطه اي سعي در دستيابي به توافق با ايران داشت، در نقطه مقابل اعضاي جنگ طلب اين ائتلاف قرار مي دهد.

گفته مي شود دولت تركيه در حال حاضر به عنوان يك 'ميانجي' با هدف كمك به انتقال قدرت، سرگرم مذاكره با رژيم قذافي و انقلابيون ليبي است. اما هنوز ميزان استقبال از اين اقدام تركيه مشخص نيست.

در صورت موفقيت،‌ تركيه فرصت ديگري خواهد داشت تا موقعيت خود را در ميان كشورهاي عربي ارتقا دهد. بسياري از كساني كه در ابتدا با ايجاد يك منطقه پرواز ممنوع بر فراز ليبي موافق بودند،‌ با تشديد سريع حملات نظامي از سوي آمريكا و فرانسه و تبديل آن ها به يك حمله گسترده هوايي، از موضع خود عقب نشيني كردند.

اين منبع خبري افزود: اگر تركيه بتواند در اين ماجرا ميانجيگري كند، مي تواند بار ديگر حسن شهرت خود را به عنوان كشوري مستقل از آمريكا در مسائل خارجي، تقويت كند.

 

زمان انتشار : 1390-01-09