۱۳۹۷/۰۳/۰۴
۹:۲۶ ق٫ظ

ليبي براي آن كه خود را با آمريكا هم راستا نشان دهد پيشگامي خود در صدور حكم دستگيري سركرده گروه تروريستي القاعده را به آمريكا گوشزد كرد.

تلاش لیبی برای بهره برداری از مرگ بن لادن

تارنماي 'روزنامه واشنگتن پست' در شماره روز چهارشنبه خود نوشت: ليبي در تلاش براي آن كه خود را به عنوان متحد آمريكا در جنگ عليه 'القاعده' نشان دهد روز چهارشنبه به آمريكا يادآوري كرد كه در سال 1998 ( 1377 ) براي نخستين بار حكم دستگيري 'اسامه بن لادن'، سركرده شبكه تروريستي 'القاعده' را 'معمر قذافي' رهبر ليبي ،‌ نه مقامات واشنگتن ، صادر كرد.

اين حكم كه از سوي پليس بين الملل 'اينترپل'، نيز تائيد شد پس از آن صادر شد كه 2 مامور مبارزه با تروريسم آلمان در شهر 'سيرت' ليبي در سال 1994 ( 1373 ) كشته شدند. طرابلس اين حمله را به گروه 'مبارزان اسلامي ليبي'، كه يك سازمان شبه نظامي منسوب به القاعده است نسبت داد.

5 ماه پس از صدور اين حكم، القاعده بمب گذاري هاي سازمان يافته را در سفارتخانه هاي آمريكا در كنيا و تانزانيا اجرا كرد كه در نتيجه اين عمليات بيش از 200 نفر كشته شدند.

يكي از مقامات بلند پايه دولت ليبي كه خواست نامش فاش نشود گفت: 'در آن زمان، آنها به حرف ما گوش ندادند، زيرا هيچ كس در آن زمان به ليبي اهميت نمي داد.'

حمايت آشكار قذافي از حملات تروريستي عليه كشورهاي غربي و نيز همكاري وي در بمب گذاري يك كلوب شبانه در برلين در سال 1986( 1365 ) و سرنگوني يك هواپيماي آمريكايي بر فراز 'لاكربي' در اسكاتلند در سال 1988 ( 1367 ) اين كشور را به يكي از دولت هاي منفور جهان تبديل كرد و باعث شد كه 'رونالد ريگان'، رئيس جمهور اسبق آمريكا، رهبر ليبي را 'سگ هار خاورميانه' بخواند.

بر اساس گزارش 'ديويد شيلر'، جاسوس انگليسي، 8 سال پس از حادثه لاكربي، سازمان اطلاعات انگليس موسوم به 'ام آي 6' از تلاش گروه مبارزان اسلامي ليبي براي كشتن قذافي در سال 1996 ميلادي

( 1375 )حمايت كرد.

در نتيجه، دو تن از عوامل سابق اطلاعات فرانسه اعلام كردند كه سرويس اطلاعات محرمانه انگليس تلاش ليبي را براي افشاي اطلاعات درباره اسلامگرايان ليبي و بن لادن نقش برآب كرد.

اين گزارش افزود:پس از سال ها تحريم سازمان ملل، قذافي به تدريج روابط خود را با غرب ترميم كرد. پس از آن كه طرابلس برنامه ساخت سلاح هاي كشتار جمعي خود را در سال 2003 ( 1382 )كنار گذاشت، دولت وي درمبارزه عليه تروريسم به يكي از متحدان 'جرج بوش'،‌ رئيس جمهور سابق آمريكا تبديل شد و مناسبات ديپلماتيك مجددا احيا شد. اين نكته اي است كه ليبي تمايل دارد به كرات آن را به روزنامه نگاران خارجي در طرابلس ياد آوري كند، زيرا مقامات لييبي، انقلابيون اين كشور را به عنوان نيروهاي تحت رهبري القاعده معرفي و استدلال مي كند كه آمريكا راه اشتباه را در پيش گرفته است.

در هفته گذشته، كمتر از 36 ساعت پيش از آن كه كماندوهاي آمريكايي مخفيگاه بن لادن را در پاكستان محاصره كنند، سازمان پيمان آتلانتيك شمالي 'ناتو'، خانه متعلق به خانواده قذافي را در طرابلس موشك باران كرد و يكي از پسران قذافي و سه نفر از نوه هايش را كشت. دولت ليبي اين حمله را به عنوان تلاش عامدانه براي ترور رهبر ليبي توصيف كرد.

اين اقدام آمريكا، رژيم قذافي را در وضعيت دشوار ديپلماتيك قرار داد به طوري كه هنوز نمي داند آيا بايد به آمريكا براي يافتن دشمن مشتركشان تبريك بگويد و يا همكاري اوباما را در اجراي يك ترور سياسي محكوم كند.

'خالد كيم'، معاون وزير خارجه ليبي، در يك كنفرانس مطبوعاتي در اوايل روز چهارشنبه، نخست تلاش كرد تا از پاسخ به اين سوال طفره رود اما در نهايت ميان اين دو مسئله افتراق قائل شد و گفت: 'بن لادن، رهبر يك دولت نبود، و همين دليل تفاوت ميان اين دو حادثه است. او رهبر يك حزب سياسي و يا سازمان سياسي نبود. وقتي ما واژه 'ترور سياسي' را تعريف مي كنيم، بايد مراقب باشيم كه آيا بن لادن يك شخصيت سياسي بوده يا خير.'

وي افزود: ليبي نخستين قرباني القاعده بود و ليبي در مبارزه با القاعده همكاري فراواني كرد.

اين گزارش در پايان افزود: گرچه برخي از تندروها به جمع انقلابيون ليبي پيوسته اند اما اكثريت مبارزان انقلابي ظاهرا مردم عادي هستند كه از 4 دهه سركوب و ظلم دولت قذافي به ستوه آمده اند.

 

زمان انتشار : 1390-01-01