۱۳۹۷/۰۲/۲۳
۴:۲۹ ب٫ظ

مؤسسه «کاشف الغطاء» در شهر نجف عراق پس از دستیابی به نسخ خطی قرآن، به چاپ آنها در قم مشغول است.

تلاش موسسه «کاشف الغطاء» نجف برای انتشار نسخ کمیاب خطی قرآن

مرتضی عیوضی، مدیر داخلی مؤسسه «کاشف الغطاء» در گفت‌وگو با ایکنا افزود: تصویر اغلب نسخه‌های خطی پس از سقوط صدام در اختیار انتشارات «دارالوطنی» قرار گرفت اما اصل نسخه‌ها به دست آمریکایی‌ها و بخشی دیگر در جنگ موصل به دست داعشیان به تاراج رفت؛ آنچه که امروز در دست ما است تصویر 60 هزار نسخه از آثار خطی‌ است که بخش قابل ملاحظه‌ای از آن مفقود شده است.


عیوضی در خصوص نشر دیجیتال این آثار گفت: علاوه بر چاپ بخشی از این منابع، 8 هزار نسخه به صورت لوح فشرده برای علاقه‌مندان عرضه شده است و در سال آینده با اضافه شدن 12 هزار نسخه خطی دیگر، آنها را به صورت هارد در اختیار مؤسسات و نهادهای علمی قرار می‌دهیم.


وی هدف مؤسسه کاشف الغطاء از توزیع 20 هزار نسخه خطی در میان مؤسسات را صرفاً احیای این منابع معرفی کرد و گفت: با توزیع رایگان به هم افزایی با سایر نهادها می‌پردازیم.


عیوضی مهم‌ترین اثر موجود در این نسخ خطی را مصحف منسوب به خط مبارک امیرالمؤمنین علی (ع) دانست که قدمت آن به قرن اول هجری برمی‌گردد. این غرفه تصویری از خط مبارک منسوب به این امام همام را به صورت جداگانه برای علاقمندان عرضه کرده است. همچنین دومین کتاب منحصر به فرد این مجموعه کتاب «الإستبصار شیخ طوسی» است.

 


وی درباره نسخه‌هایی که برای اولین بار در این مجموعه کشف شده‌اند، گفت: نسخه‌ای نفیس از محمد بن ایوب طبری (منجم قرن6) به دست ما رسیده است که به زبان فارسی و به خط زیبای نستعلیق است. همچنین کتاب تفسیری منسوب به شیخ بهائی در این مجموعه موجود است.


عیوضی افزود: این آثار به لحاظ موضوعی دایره وسیعی را دربرمی‌گیرند و مشتمل بر موضوعاتی همچون قرآن، تفسیر، فقه، اصول، نجوم، ریاضیات، هیأت، طب، شعر، ادبیات و سایر میراث اسلامی است.


وی در پایان درباره تلاش برای بازگردانی اصل نسخه‌ها ‌گفت: برخی از نسخه‌های خطی به صورت جزئی و یا کلی مورد سرقت قرار گرفته‌اند؛ به عنوان مثال 30 صفحه از نسخه خطی قرآن موجود در حرم امیرالمؤمنین (ع) که مربوط به قرن سوم است در زمان حمله آمریکا به عراق مورد سرقت قرار گرفت و پس از 20 سال، در یک مقاله خبر حراج آن در انگلستان به دست ما رسید؛ تلاش داریم با کمک مؤسسات مختلف نسخه‌های مفقودی را بازگردانیم.