۱۳۹۸/۰۸/۱۴
۷:۱۶ ق٫ظ

تلاوت محزون، گوش‌نواز و بدون تکلف شیخ «عیون الکوشی»، قاری ۵۲ ساله مراکشی، سبب شده که هزاران نمازگزار برای شنیدن قرائت دلنشین وی عازم مسجد اندلس در محله «أناسی» شهر کازابلانکای مراکش شوند.

تلاوت محزون و اصیل مراکشی؛ مهم‌ترین ویژگی سبک قرائت «عیون الکوشی»

به گزارش الأمه:

شیخ «عیون الکوشی»، قاری برجسته و نامدار کشور مراکش، امام جماعت و خطیب مسجد «اندلس» در شهر کازابلانکای این کشور است.

او در ۹ سالگی حافظ کل قرآن شد و در عنفوان جوانی به سبب سبک ویژه در قرائت قرآن، به‌ عنوان امام جماعت مساجد مختلف مراکش حتی کشورهای آمریکا و بلژیک برگزیده شد.

زندگینامه شیخ الکوشی

الکوشی در سال ۱۹۶۷ در شهر «آسفی» مراکش و در خانواده‌ای دوستدار و ارادتمند به قرآن متولد شد. از چهار سالگی شروع به حفظ قرآن کرد و در زمانی که ۹ سال بیشتر نداشت، توانست حافظ کل قرآن شود. او از علما و شیوخ بسیاری در آن زمان تأثیر پذیرفت و در حفظ قرآن و یادگیری فنون تجوید کمک بسزایی به او کردند. به موازات حفظ قرآن، آموزش رسمی خود را با موفقیت ادامه داد تا اینکه در مقطع کارشناسی به ادامه تحصیل پرداخت و مدرک خود را از دانشکده ادبیات معاصر دانشگاه مراکش اخذ کرد.

تلاوت اصیل و بدون تکلف مراکشی؛ مهم‌ترین ویژگی سبک قرائت «عیون الکوشی»
پس از آن به مطالعه در علوم قرآن و قواعد تجوید پرداخت و تمام همت خود را در این زمینه صرف کرد تا اینکه در مدت کوتاهی به‌ عنوان یکی از موفق‌ترین قاریان جوان مراکش شناخته شد.

حضور در مسابقات ملی و بین‌المللی قرآن

او در همین زمان، از سوی مؤسسات قرآنی مراکش و سایر کشورها برای شرکت در مسابقات قرآنی ملی و بین‌المللی دعوت شد و رتبه‌های ممتازی را در این مسابقات به دست آورد. نخستین حضور او در مسابقات ملی مراکش در ۱۹۷۹ بود و در ۱۹۸۱ نیز نخستین حضور بین‌المللی خود را با حضور در مسابقات بین‌المللی قرآن کویت تجربه کرد. سپس در ۱۹۸۶ در مسابقات بین‌المللی عربستان سعودی و در ۱۹۹۰ نیز در مسابقات بین‌المللی قرآن تونس حضور یافت.

وی پس از موفقیت در حفظ قرآن و یادگیری کامل قواعد تجوید، به عرصه امامت جماعت مساجد وارد شد. در سن ۱۸ سالگی امام جماعت شد و تاکنون نیز این منصب را عهده‌دار است. در ۱۹۸۵ (در ۱۸ سالگی) امام جماعت نماز تراویح (از نمازهای مستحب اهل سنت در ماه رمضان) در مسجد اعظم شهر آسفی مراکش و در ۱۹۹۲ (در ۲۵ سالگی) امام جماعت نماز تراویح در یکی از مساجد شهر کازابلانکا شد.

الکوشی در گفت‌وگو با پایگاه الکترونیکی «اهل الفضیلة» درباره این مرحله از زندگی خود می‌گوید: «در آن زمان، در شهر آسفی مراکش قاری قرآنی وجود نداشت. لذا برای مراسم افتتاحیه برنامه‌های مختلف، از من برای قرائت دعوت می‌شد. این وضعیت تا ۱۹۸۵ ادامه داشت تا اینکه از سوی مسئولان شهر آسفی از من خواسته شد تا امامت جماعت نماز تراویح مسجد «اعظم» این شهر را بر عهده بگیرم. در سال ۱۹۹۲ چند تن از دوستانم در کازابلانکا، که در مراسم مختلف با من آشنا شده بودند، تماس گرفتند و خواستار امامت نماز تراویح در مسجد «الهدی» شهر کازابلانکا شدند. به این منظور در ایام ماه رمضان به کازابلانکا رفتم و ایام دیگر سال را در شهر آسفی گذراندم.

در سال ۱۹۹۶ نیز به عنوان امام جماعت مسجد «السلام» در شهر عین الشق منصوب شده و دو سال را در آن شهر گذراندم. سپس به دعوت مرکز اسلامی شهر نیویورک آمریکا در سال ۲۰۰۰ به آمریکا رفتم. در سال‌ ۲۰۰۱ نیز به دعوت مسجد «الخلیل» بروکسل (پایتخت بلژیک) به این کشور مهاجرت کردم و چهار سال امام جماعت این مسجد بودم. پس از بنای مسجد «اندلس» در محله «اناسی» شهر کازابلانکا، به‌ عنوان امام جماعت، خطیب و مؤذن این مسجد، به مراکش بازگشتم و از زمان افتتاح این مسجد در ماه رمضان سال ۲۰۰۵ تاکنون در این مسجد مشغول خدمت هستم.»

معرفی شیخ «عیون الکوشی»، قاری نامدار مراکشی
الکوشی در این دوره از سوی بسیاری از مؤسسات ملی و بین‌المللی برای قرائت قرآن کریم در مراسم افتتاحیه این مؤسسات دعوت شد و چندین سال است که در برنامه‌های قرآنی ماه مبارک رمضان به‌ عنوان مهمان در شبکه‌های تلویزیونی مراکش حضور می‌یابد و پخش قرائت زیبای او از شبکه‌های مختلف تلویزیونی باعث شده که وی شهرت زیادی پیدا کند. تلاوت‌های ضبط شده او نیز در شبکه‌های ماهواره‌ای عربی و اسلامی از جمله شبکه ماهواره‌ای «الفجر» الجزایر مکرراً پخش شده است.

ویژگی‌های قرائت الکوشی

او هم‌اکنون از بزرگترین قاریان مراکش است که به روایت «ورش از نافع» قرائت می‌کند و اخیراً نیز یک دوره کامل تلاوت ترتیل قرآن کریم به روایت ورش از نافع را با نظارت اساتید الازهر در کشور مصر ضبط کرده است. ویژگی ممتاز این قاری برجسته مراکشی، قرائت قرآن با صدایی خاشعانه و محزون و به سبک اصیل مراکشی است. به گونه‌ای که گوش شنونده را نمی‌آزارد و از گذشته تا حال، که وی امام جماعت مسجد اندلس شهر کازابلانکاست، هزاران نمازگزار در ماه مبارک رمضان برای شنیدن صوت زیبای او از شهرهای مجاور به ویژه رباط، محمدیه و برشید روانه این مسجد می‌شوند.

معرفی شیخ «عیون الکوشی»، قاری نامدار مراکشی

او درباره سبک قرائت خود می‌گوید: «برای یادگیری مقامات قرآنی از قاری مشخصی تقلید نمی‌کنم. بلکه به قرائت قاریان مختلف گوش می‌دهم بدون اینکه روش خاص یک قاری را در پیش بگیرم».

الکوشی به واسطه تلاوت‌های اندوهگین خود بسیار شهرت یافته است و برنامه «المسیرة القرآنیة»، که از شبکه‌های ۱ و ۶ مراکش پخش می‌شود، بینندگان زیادی دارد. وی در هر قسمت از این برنامه دو حزب از قرآن کریم را تلاوت می‌کند و قرائت وی بسیار روان، زیبا و خالی از هرگونه تکلف است. او در رسانه‌های بسیاری به قرائت قرآن پرداخته و قرائت‌های ضبط شده وی به روایت ورش از نافع موجود است.

 

منبع: ایکنا