۱۳۹۸/۰۷/۱۶
۷:۰۵ ق٫ظ

تشکیلات خودگردان فلسطین در چاپ جدید کتاب‌های درسی، جزئیات پرداخته شده به توافق‌های صلح موجود با رژیم صهیونیستی را حذف و از «اسلو» نیز «به شکل منفی» یاد کرد.

توافق‌های صلح با تل‌آویو از کتب درسی فلسطین حذف شد

به گزارش الأمه:

تشکیلات خودگردان فلسطین مستقر در رام الله (کرانه باختری) بندهای مربوط به توافق «اسلو» را از کتاب‌های درسی جدید فلسطینی‌ها حذف کرد.

خبرگزاری فلسطینی «صفا» به نقل از منابع صهیونیستی گزارش داد: تشکیلات خودگردان طی سه سال اخیر مواد تاریخی در کتاب‎های درسی را بروز کرده و هر توافق مسالمت‌آمیزی با اسرائیل یا مذاکرات قبل از امضای توافق اسلو را حذف کرده است.

در ادامه این گزارش آمده، در چاپ جدید کتاب‌های درسی هر آنچه مربوط به توافق «الخلیل» در سال ۱۹۹۷ نیز بوده، حذف شده است. بر اساس این توافق کنترل شهر الخلیل، میان تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی تقسیم شد.

روزنامه اسرائیلی «جروزالم پست» نیز با انتشار این خبر نوشت، «تشکیلات خودگردان فلسطین، ذکر همه توافق‌های صلح با اسرائیل را جز توافق اسلو از کتب درسی [امسال] حذف کرده و پیشتر جزئیات آن در کتب درسی بود و آنچه از توافق اسلو ذکر کرده، ذکری منفی است».

این روزنامه اسرائیلی همچنین نوشته که «بر خلاف نسخه‌های پیشین کتب درسی، از حضور یهودی‌ها در تاریخ اسرائیل [فلسطین اشغالی] هیچ سخنی نرفته جز محله یهودی در قدس».

طبق گزارش این روزنامه، پیشتر دانش‌آموزان مدارس کرانه باختری کتب درسی طبق شیوه درسی اردن را و دانش‌آموزان در غزه، کتب درسی مصری را می‌خواندند.

«بنی گانتز» رئیس ائتلاف «آبی سفید» در واکنش به این موضوع اعلام کرد، این موضوع به فرصت‌ها برای تحقق صلح و حصوال آینده بهتر برای جوانان فلسطینی ضربه می‌زند.

پیمان اسلو با نام رسمی «بیانیه اعلام اصول اولویت‌های موقت دولت خودگردان (فلسطین)»، نخستین موافقتنامه رودروی دولت رژیم صهیونیستی و سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) بود که در سال ۱۹۹۳ به امضای دو طرف رسید. پیمان اسلو تلاشی برای تعیین یک چارچوب مشخص بود که به سازش کامل فلسطین با رژیم صهیونیستی بینجامد.

مذاکراتی که منجر به امضای این پیمان شد به طور مخفیانه در اسلو پایتخت نروژ انجام شد و در ۲۰ اوت ۱۹۹۳ به پایان رسید و این پیمان به طور رسمی در ۱۳ سپتامبر ۹۳ در واشینگتن دی‌سی با حضور یاسر عرفات (رئیس پیشین تشکیلات خودگردان)، اسحاق رابین (نخست‌وزیر وقت رژیم اسرائیل) و بیل کلینتون (رئیس‌جمهور وقت آمریکا) به امضا رسید.

 

منبع: فارس