۱۳۹۷/۰۳/۰۳
۱۲:۴۸ ب٫ظ

قدرت امواج بیداری اسلامی خیلی زودتر از آنچه که تصور می‎شد خود را نشان داد و اولین تاثیرات مهم و استراتژیک این تحولات، امروز در قاهره و پای میز مذاکره سران دو جریان سیاسی عمده فلسطینی یعنی جنبش فتح و جنبش حماس، به ثمر نشست.

توافق‎ فتح وحماس درقاهره برای تشکیل دولت وحدت ملی/ واکنش وحشت‎زده غرب به توافق فلسطینی در مصر

قدرت امواج بیداری اسلامی خیلی زودتر از آنچه که تصور می‎شد خود را نشان داد و اولین تاثیرات مهم و استراتژیک این تحولات، امروز در قاهره و پای میز مذاکره سران دو جریان سیاسی عمده فلسطینی یعنی جنبش فتح و جنبش حماس، به ثمر نشست.

پس از امضای پیش نویس توافق‎نامه میان جنبش فتح و حماس در قاهره که روز جمعه محقق شد، امروز محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و دبیرکل جنبش فتح و خالد مشعل دبیر دفتر سیاسی جنبش حماس، توافق‎نامه‎ای را امضا کردند که به موجب آن دولت وحدت ملی در ماه‎های آینده در سرزمین‎های فلسطینی تشکیل خواهد شد. این توافق‎نامه، بر چهار سال مخاصمه میان این دو گروه فلسطینی پایان خواهد داد.

این توافق‎نامه در حالی با میانجیگری مصر و نقش غیر قابل انکار رئیس جدید دستگاه امنیتی مصر، به امضا رسیده است که دولت امریکا و همچنین اسرائیل به شدت از امضای این توافق‎نامه ابراز ناخشنودی کرده و دولت خودگردان فلسطین را تهدید به قطع کمک‎های خود کرده‎اند.

در همین حال احمد المدلل يکي از رهبران جنبش جهاد اسلامي نیز در گفتگو با العالم، با اشاره به برخي جزئيات توافقنامه امضا شده بين فتح وحماس در قاهره گفت: اين دوجنبش درباره تشکيل کابينه وحدت ملي يا کابينه تکنوکرات به مدت شش ماه به توافق رسيده اند که دوره فعاليت اين کابينه تا يک سال قابل تمديد خواهد بود.

مدلل به موضوع بازسازي سازمان آزاديبخش فلسطين وبررسي اين امر در مذاکرات قاهره اشاره کرد و افزود: ما موضوع بازسازي سازمان آزاديبخش فلسطين را از اولويت هاي گروه هاي فلسطيني مي دانيم و بر اين باوريم که بازسازي اين سازمان از ملزومات اصول ملي براي فلسطيني هاست.

سابقه درگیری فتح و حماس

اما سابقه درگیری شدید حماس و فتح به انتخابات چهار سال پیش در فلسطین باز می‎گردد که پس از استنکاف فتح از پذیرش نتایج انتخابات که همان پیروزی مطلق جنبش حماس در این انتخابات بود، با بروز درگیری مسلحانه میان این دو گروه، عملا کنترل نوار غزه در اختیار دولت مردمی حماس به ریاست اسماعیل هنیه و کنترل کرانه باختری در اختیار تشکیلات خودگردان و جنبش فتح قرار گرفت.

در جریان این سال‎های انتشار بسیاری از اسناد از سوی جنبش حماس، شبکه الجزیره و سایت ویکی لیکس مبنی بر خیانت عباس و تشکیلات خودگردان به مردم فلسطین و همکاری با اسرائیل، ضرباتی جدی به این جریان سیاسی در افکار عمومی اعراب وارد کرد.

این درحالی بود که جنبش فتح با پشتیبانی اسرائیل و دولت حسنی مبارک، جنبش حماس و مردم غزه را تحت شدیدترین فشارهای اقتصادی و نظامی قرارداد به حدی که یکی از همکاران جدی اسرائیل در جنگ 22 روزه علیه مردم غزه و اجرای محاصره اقتصادی علیه آنها به شمار می‎رفت.

به نظر می‎رسد از بین رفتن عقبه سیاسی فتح در مصر که پس از انقلاب مردمی در این کشور به وقوع پیوسته است و افزایش عمق نفوذ اخوان المسلمین به عنوان عقبه سیاسی جنبش حماس، سبب شده است تا فتح برای حفظ موجودیت خود به سرعت هر توافق‎نامه‎ای را با حماس به امضا برساند.

خالد مشعل: دولت مستقل فلسطینی به پایتختی بیت المقدس خواهد بود

در جریان امضای این توافق‎نامه نیز خالد مشعل رئيس دفتر سياسي حماس تاكيد كرد كه حماس آماده برگزاري انتخابات آزاد براي تشكيل حكومت جديد در فلسطين اشغالي است.

رئيس دفتر سياسي حماس تاكيد كرد كه اين جنبش آماده پرداخت هر هزينه‌اي براي آشتي ملي در فلسطين است و ابراز داشت: ما در اولين فرصت آماده‌ايم تا بر اساس صندوق‌هاي راي براي ما حكم صادر شود.

مشعل در سخنان خود تصريح كرد حل مسئله فلسطين در برابر رژيم صهيونيستي نياز به درايت زياد و قدرتي بيش از اين دارد.

وي با تاكيد بر خواسته ملت فلسطين براي تشكيل دولت مستقل و داراي حاكميت مستقل در فلسطين، تصريح كرد كه دولت متحد فلسطين در كرانه باختري و نوار غزه و به پايتختي شهر بيت المقدس بايد تشكيل شود.

خالد مشعل در ادامه بيت‌المقدس را پايتخت فلسطين و شهري بدون شهر‌ك‌هاي يهودي‎نشين دانست و بر حق بازگشت فلسطينيان براي بازگشت به سرزمين خود تاكيد كرد.

عباس: طومار سياه اختلافات داخلي فلسطينيان پيچيده ش

از سوي ديگر محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان نيز در اين نشست تاكيد كرد كه اسرائيل بايد بين شهرك سازي و صلح يكي را برگزيند.

"محمود عباس " طي سخناني در اين مراسم گفت كه ملت فلسطين امروز طومار سياه اختلافات را كه در مدت چهار سال بدبختي‌هاي زيادي براي اين ملت به همراه داشت، پيچيد.

وي همچنين به "بنيامين نتانياهو " نخست‌وزير رژيم صهيونيستي توصيه كرد كه از ميان صلح و شهرك‌سازي يكي را انتخاب كند

 

 

زمان انتشار : 1390-01-01