۱۳۹۷/۰۵/۲۲
۱:۳۷ ب٫ظ

دکتر محمد عبدالستار السید وزیر اوقاف سوریه در چارچوب فعالیت های جنبی نمایشگاه بین المللی کتاب دمشق تحت عنوان " المنهج العلمی فی مواجهه الفکر المتطرف" با حضور آقای محمدالاحمد وزیر فرهنگ سوریه ، صالحی نیا رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سوریه سخنرانی کرد.

تکفیری ها از جنس مردم سوریه نبودند

به گزارش الأمه به نقل از رایزنی فرهنگی ایران_دمشق:

وزیر اوقاف سوریه با اشاره به شکست گروه ها و جریان های تکفیری و افراط گرا گفت این ها شکست خوردند چون از جنس و نوع مردم سوریه نبودند وگرنه به بسیج نیرو از هشتاد کشور و صرف صدها میلیارد دلار نیاز نداشتند . وی تأکید کرد افراط گرایی و تکفیر با خوانش دینی مردم و علمای سوریه همخوانی ندارد بلکه جریانی وارداتی و مخرّب است . اساس اندیشه تکفیر به ظهور خوارج برمی گردد که مقابل امام امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب (ع)  ایستادند و هیچ استدلال و منطقی را نپذیرفتند و منجر به جنگ شد که شکست خوردند . امیرالمؤمنین پس از شکست خوارج به اصحاب خود هشدار داد هر چند خوارج در شکل افراد شکست خوردند اما به عنوان اندیشه و نوع نگاه دینی به طور موقت از صحنه غایب شده و پس از مدتی مجدد سر بر می آورد . اندیشه تکفیری پس از مدتی توسط ابن تیمیه احیاء شد ولی سوریه مهد تمدن و فکر و اندیشه امثال محی الدین بن عربی بود و لذا اندیشه تکفیر از جنس فکر و تدین مردم و علمای سوریه نبود و مطرود شد و ابن تیمیه زندانی گردید . وجود مزار و آرامگاه محی الدین و احترام و جایگاه والای او نزد مردم سوریه و بی نام و نشانی ابن تیمیه بهترین دلیل بر این امر می باشد .  مدتی گذشت و اینبار توسط محمد بن عبدالوهاب تحت نام اندیشه وهابی سربرآورد و در دوره معاصر با حمایت و پشتیبانی شیوخ و امرای خلیج ( فارس ) اندیشه تکفیری را رواج دادند اما شکست خواهند خورد همانطور که در سوریه شکست خوردند چون از جنس فرهنگ و تدین مردم این منطقه و عموم مسلمانان نیستند .    

 وزیر اوقاف در ادامه در خصوص چگونگی مقابله با اندیشه تکفیری بر ضرورت و اهمیت ارائه خوانش و قرائت صحیح از اسلام تأکید نمود و افزود باید با ارائه مفهوم صحیح و برداشت همخوان با فطرت انسان که همان خوانش اعتدالی و عقلانی می باشد ، در جوامع خود و به ویژه در جوانان ، ایمنی در برابر اندیشه مخرب تکفیری ایجاد کنیم . وی تفسیر قران کریم اثر خود تحت عنوان " التفسیر الجامع " را تلاشی در همین راستا معرفی کرد که مبنای تفسیر قرآن و معرفی خوانش اعتدالی از اسلام متناسب با مقتضیات عصر می باشد و در مساجد و مراکز آموزش دینی سوریه مبنای آموزش و وعظ و خطابه قرار می گیرد .

در حاشیه این برنامه رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با دو وزیر اوقاف و فرهنگ سوریه گفتگو و در خصوص برخی برنامه های آینده هماهنگی به عمل آورد . همچنین در محوطه نمایشگاه کتاب با تلویزیون سوریه مصاحبه نمود .