۱۳۹۷/۰۸/۲۱
۷:۰۶ ب٫ظ

رانیا المشاط وزیر گردشگری مصر از افزایش میزان گردشگران مصر در ۹ ماه اول سال جاری خبر داد./ چندین قطعه باستانی موزه مصر در میدان التحریر زیر نظر وزارت آثار باستانی از موزه مصر در میدان التحریر به موزه در حال ساخت بزرگ مصر در میدان الرمایه جیزه منتقل شدند.

دو خبر از صنعت گردشگری مصرباستان

به گزارش الأمه:

تکمیل تدارکات افتتاح موزه بزرگ مصر در ۲۰۲۰ با انتقال ۶۱۴ قطعه باستانی

این موزه در سال ۲۰۲۰ افتتاح می شود. این قطعات باستانی بعد از مرمت در سالن های موزه بزرگ در معرض دید عموم قرار می گیرند. ۶۱۴ قطعه باستانی با تدابیر شدید امنیتی پلیس آثار باستانی و گردشگری مصر به موزه بزرگ منتقل شدند.
اسامه ابو الخیر سرپرست حفاظت و مرمت آثار باستانی موزه بزرگ مصر گفت «۱۱ قطعه به توت عنخ آمون فرعون مصر تعلق دارند که تاج های پادشاه هم در میان این قطعات است. اما به جز وسایل شخصی توت عنخ آمون، قطعه های باستانی دیگر از دوره های تاریخی گوناگون در معرض نمایش عموم قرار می گیرند.»
سالن ویژه توت عنخ آمون در موزه بزرگ مصر در میدان التحریر همواره با استقبال گسترده گردشگران روبرو است. وسایل شخصی طلایی رنگ توت عنخ آمون همواره عامل جذب گردشگران به موزه به شمار می رود. سالن بزرگ ویژه ای در موزه بزرگ مصر برای ۵۳۹۸ قطعه از وسایل شخصی توت عنخ آمون در نظر گرفته شده است که تا حالا تقریبا ۴۳۰۰ قطعه از جمله ارابه طلایی به موزه منتقل شدند. همزمان با افتتاح موزه بزرگ مصر، موزه مصر در میدان تحریر به موزه تاریخ هنری مصر باستان تبدیل می شود.
ابو الخیر افزود « این قطعات بعد از انتقال به موزه بزرگ مصر در کارگاه های مرمت آثار باستانی منتقل شدند و گزارش کاملی درباره هر قطعه قبل از مرمت تهیه شد.»
عیسی زیدان مدیر کل گروه حفظ و مرمت آثار باستانی موزه گفت «انتقال و مرمت تاج های توت عنخ آمون بسیار چالش برانگیز بود. این قطعات پوسیده شده و برگ های به کار رفته در آن خشک و آفت زده و وارفته اند.»
«تیم مرمت آثار باستانی با دقت و مهارت وارد عمل شدند و این تاج ها را در جریان انتقال و حرکت به یک تکیه گاه از فوم بدون اسید بستند و رویش را با برگ های نرم چیو ژاپنی پوشاندند. تاج ها را در روکش های پلاستیکی مقاوم و فوم ضد ضربه قرار دادند و از موادی برای ثابت نگه داشتن دمای محیط استفاده کردند. تاج ها به محض ورود به موزه بزرگ مصر برای آفت زدایی به منطقه قرنطیه تحویل داده شدند.»
چندین مجسمه چوبی متعلق به دوران اوزیریس و نیز چندین مجسمه از جنس آهک متعلق به دوران باستان از جمله مجسمه سن فر یکی از مردان با نفوذ دربار دودمان پنجم مصر باستان به موزه بزرگ منتقل می شوند. یک تابلو از پسامتیخ یکم پادشاه دوره دودمان بیست و ششم در این موزه به نمایش گذاشته می شود. در این تابلو تصویر «ابو الهول» هم به چشم می خورد.
۱۰۰ هزار قطعه باستانی در موزه بزرگ مصر در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت. ساخت این موزه در سال ۲۰۰۲ آغاز شد. دولت مصر برای تکمیل این طرح ۵۵۰ میلیون دلاری از ژاپن وام به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار گرفت. اما تکمیل پروژه ساخت موزه بعد از انقلاب ۲۵ ژانویه در ۲۰۱۱ نیمه کاره ماند و هزینه ساخت آن هم بیشتر شد و به تبع آن، قیمت وام ژاپنی هم به ۴۵۰ میلیون دلار افزایش یافت.

 

 

صنعت گردشگری مصر به دوران شکوفایی خود نزدیک می شود

 میزان گردشگران ۹ ماه اول سال جاری نسبت به همین دوره از سال گذشته، ۴۰ درصد افزایش یافت و بدین ترتیب بخش صنعت گردشگری که بعد از «بهار عربی» و ادامه تنش‌ها راکد شده‌بود، جانی تازه به خود گرفت.
رانیا المشاط در گفتگو با خبرگزاری «بلومبرگ» عنوان کرد که انتظار می‌رود تا پایان سال ۲۰۱۸ صنعت گردشگری مصر اگر چه به دوره شکوفایی خود در سال ۲۰۱۰ نرسد اما به آن نزدیک شود.
وی اعلام کرد رونق گرفتن این بخش خیلی قوی بوده و مصر در نظر دارد که همچون رقیبان خود این بخش را رقابتی کند.
وی از برنامه‌ریزی دولت برای ایجاد یک صندوق سرمایه‌گذاری جدید برای افزایش هتل‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری جدید در دریای سرخ خبر داد.
وزیر گردشگری مصر همچنین بر اهمیت بخش گردشگری در اقتصاد مصر تاکید کرد؛ چرا که ۲۰ درصد کل تولید داخلی را در بر می‌گیرد.
گفتنی است، صنعت گردشگری مصر در سال ۲۰۱۰ با جذب سالانه ۱۴ میلیون گردشگر، به اوج شکوفایی خود رسید اما بعد از قیام مردم که منجر به سرنگونی حسنی مبارک رئیس جمهور اسبق مصر شد، در سال ۲۰۱۱ این روند حالت نزولی به خود گرفت.
با قیام دیگری که منجر به سقوط محمد مرسی در سال ۲۰۱۳ شد و همچنین عملیات تروریستی همچون منفجر کردن هواپیمای روس در سال ۲۰۱۵ که به کشته شدن ۲۲۴ نفر انجامید، روند کاهشی گردشگران خارجی ادامه یافت.
بعد از این حوادث، حادثه کشته شدن دو گردشگر بریتانیایی در سال جاری در شهری ساحلی در کرانه‌های دریای سرخ، نگرانی‌ها در خصوص امنیت گردشگران را افزایش داد.
رانیا المشاط بر تلاش دولت در جهت تنوع مبنای گردشگری و جذب گردشگر از آسیا و آمریکای لاتین تاکید کرد.
وزیر گردشگری مصر دو روز گذشته در جلسه «شورای بین المللی گردشگری و سفر» که در حاشیه نمایشگاه صنعت گردشگری و توریسم در لندن برگزار شد تاکید کرد که وزارت گردشگری در صدد آغاز برنامه اصلاح ساختاری است که هدف از آن اجرای مفاهیم توسعۀ پایداری است که با روند جهانی و رقابتی‌تر کردن این بخش، هم‌سو است.
وی اشاره کرد که برنامه اصلاح ساختار بر پایه محورهای قانونگذاری، سازمانی و توسعۀ اجتماعی استوار است.
در جلسه «شورای بین المللی گردشگری و سفر» موضوعاتی همچون تجارب گردشگری موفق کشورها و از جمله مصر در سایه تغییرات سیاسی و اقتصادی جهانی بررسی شد. از سوی دیگر اصلاحات ساختاری برای اجرای مفاهیم گردشگری پایداری که این کشورها در حال اجرای آن هستند را نیز مورد بحث قرار داد.
رانیا المشاط در این جلسه بر حمایت حکومت از بخش گردشگری تاکید کرد؛ چرا که از مهم‌ترین بخش‌ها در مصر است و ارتباط مستقیم با ایجاد فرصت‌ها و بهبود زیرساخت‌ها دارد و در واقع با ایجاد یک فرصت مستقیم شغلی، چهار فرصت غیر مستقیم نیز از طریق آن به وجود می‌آید.
وی تاکید کرد که رهبران سیاسی به بخش گردشگری به عنوان یکی از ستون‌های اقتصاد ملی اهمیت می‌دهند.
وزیر گردشگری مصر همچنین از اهمیت شراکت با بخش خصوصی برای افزایش بهره‌وری بخش گردشگری و اهمیت آن سخن گفت؛ زیرا ۹۸ درصد بخش گردشگری مصر در دست بخش خصوصی است.
وی استراتژی کنونی وزارت گردشگری را مورد بررسی قرار داد که شامل به روز رسانی ابزارهای تبلیغاتی، کمک گرفتن از صنعت دیجیتال و تکنولوژی جدید است.
رانیا المشاط همچنین بر اهمیت تبلیغ برای مصر از طریق نشانه‌های گردشگری برای هر منطقه بر حسب امکانات گردشگری بزرگ مصر و اهمیت توسعه کیفیت خدماتی که در اختیار گردشگران قرار می‌گیرد، تاکید کرد.
وزیر گردشگری مصر در خصوص موزه بزرگ مصر که بودجه راه‌اندازی آن یک میلیارد دلار است، توضیح داد که این موزه شامل ۱۰ هزار اثر تاریخی است و در سال ۲۰۲۰ افتتاح می‌شود.
وی عنوان کرد که این موزه یکی از عناصر تبلیغات جدید مصر با شعار «GEM 2020» و یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های جهان خواهد بود که تجربه‌ای متفاوت به بازدیدکنندگان تقدیم می‌کند و نشانگر عظمت تمدن مصر با چارچوبی جدید و مدرن است.
رانیا المشاط بر اهمیت وزارت گردشگری به توسعه پایدار گردشگری مصر که در رأس آن اهمیت به عنصر بشری است تاکید کرد.این موضوع هم‌سو با مفهموم موج تبلیغاتی مصر با شعار « People to People »P2P است و هدف از آن نزدیکی میان ملت‌های جهان و مصر است.
وی در این باره اظهار کرد که مفهوم people to people و موج GEM 2020 فقط مختص خارجی‌ها نیست بلکه شامل ملت مصر نیز است.
این کار برای حمایت از گردشگری پایدار از طریق انتشار مفاهیم منشور جهانی اخلاق گردشگری بوده و از طریق همکاری میان وزارت گردشگری و بهداشت صورت می‌گیرد.

 

منبع: شرق الاوسط