۱۳۹۷/۱۰/۲۶
۴:۲۵ ب٫ظ

اسلامیان گفت: نجوی نجار کارگردان فلسطینی از این داستان الهام گرفته و قهرمان خود را که یک چهره در جریان مقاومت است وارد نبرد جدیدی کرده است؛ نبردی که علیه خائنان داخلی و خائنان به آرمان فلسطین شکل گرفته است.

در سومین نشست سینماتک مطرح شد

تک تیرانداز فلسطینی این بار علیه خائنان به آرمان فلسطین

به گزارش الأمه:

سجاد اسلامیان مسئول برگزاری دور جدید سینماتک تهران پیش از اکران فیلم «عیون الحرامیه» با اشاره به اینکه این فیلم به حوادث انتفاضه مسجد الاقصی می پردازد، گقت: انتفاضه اول فلسطین وقتی در دهه 80 قرن 20 آغاز شد کسی فکر نمی کرد اسرائیلی ها برای حذف این انتفاضه تن به قرارداد اسلو بدهند و در سال 2000 و هنگامی که شارون وارد مسجد الاقصی شد هم کسی فکر نمی کرد مقاومت 5 ساله فلسطینی ها به نحوی باشد که اسرائیل از نوار غزه عقب نشینی بکند.

وی با بیان اینکه فیلمی که امروز قرار است آن را ببینید بخش کوچکی از زندگی، حیات و نبرد فلسطینی هاست، افزود: عیون الحرامیه اسم یک منطقه است؛ منطقه ای در کرانه باختری رود اردن که 17 سال پیش یک تک تیر انداز فلسطینی در آن اقدام به یک عملیات مهم کرد؛ فردی ساده که حتی آموزش نظامی ندیده بود اما اسرائیلی ها فکر می کردند او از سربازان ارتش آزادیبخش ایرلند شمالی است.

اسلامیان ادامه داد: نجوی نجار کارگردان فلسطینی از این داستان الهام گرفته و قهرمان خود را که یک چهره در جریان مقاومت است وارد نبرد جدیدی کرده است؛ نبردی که علیه خائنان داخلی و خائنان به آرمان فلسطین شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه این فیلم در سال 2014 تولید و برای اسکار 2015 نماینده فلسطین در اسکار شده است، تاکید کرد: همانطور که نجوی نجار حدس می زد این فیلم نامزد دریافت اسکار هم نشد چون به گفته خودش «فیلم درباره مقاومت بود» و «داشتن تصاویری از حملات تک تیرانداز به سربازان اسرائیلی» مانع موفقیت این فیلم می شد.

مسئول سینماتک تهران با اشاره به حضور فیلم «عیون الحرامیه» در جشنواره های دیگر از جمله جشنواره های عربی و همچنین جشنواره فجر افزود: این فیلم در جشنواره فیلم قاهره که مهمترین و قدیمی ترین جشنواره فیلم در جهان عرب با بیش از 40 دوره است جایزه بهترین بازیگر مرد را دریافت کرد.

وی ادامه داد: نجار در حاشیه و نشست های این جشنواره ها گفته است که برای ساخت این فیلم مشکلات زیادی داشته به ویژه که کار در درون سرزمین های اشغالی کرانه باختری رود اردن و نزدیکی رام الله ساخته شده است؛ کار 25 روزه فیلمبرداری شده چراکه ویزای بازیگران غیر فلسطینی توسط رژیم صهیونیستی 30 روزه صادر شده بوده و بعلاوه اینکه سربازان و نیروهای اسرائیلی به شدت تیم تولید این فیلم را تحت نظر و مراقبت داشتند.

اسلامیان درباره خالد النجار بازیگر نقش اول مرد که جایزه بهترین بازیگر جشنواره قاهره را دریافت کرده نیز گفت: او یک بازیگر مصری بسیار فعال است که در جریان انقلاب مصر نیز از انقلابیون فعال بود.

در انتهای این مراسم و پس فیلم کلیپی درباره ثائر حماد پخش شد که در آن از عملیات دقیق این فلسطینی و کشته شدن 11 اسرائیلی توسط یک تفنگ ام وان یاد شده و عنوان شده بود که رژیم صهیونیستی دو سال بعد یعنی در سال 2004 توانست ثائر حماد را دستگیر کرده و پس از شکنجه و دادگاه به 11 مورد حبس ابد محکوم کند.
این کلیپ را می‌توانید مشاهده کنید:

 

ترجمه کلیپ

تفنگ ام وان

از تفنگ های دوران جنگ جهانی دوم

در خشابش 24 گلوله جای می گیرد

تولید آمریکا با وزنی حدود 4.5 کیلوگرم

جوانی که به حق آزادی ملتش و حرام بودن سرزمینش بر دشمن صهیونیستی ایمان داشت

دست به تک تیراندازی زد در حالی که به هیچ دانشگاه نظامی نرفته بود یا آموزشی ندیده بود

شناخت سرزمین و صداقت و محبت سلاح این انقلابی بود

ثائر کاید حماد

فرزند روستای سلواد که آن زمان 26 سال بیشتر نداشت

روز 3 مارس سال 2002 ثائر 24 گلوله خود را از خشاب شلیک کرد

او بر فراز تلی مقابل ساختمان قدیمی که استعمارگران انگلیسی از آن استفاده می کردند ایستاد

در دره الحرامیه شمال شرق شهر رام الله

گلوله ای هوایی شلیک کرد تا سربازان اسرائیلی از آن ساختمان خارج شوند

و آنگاه شلیک گلوله ها را یکی پس از دیگری آغاز کرد

بدون آنکه یکی از آنها را هدر بدهد و با اصرار بر اینکه همه به هدف بنشیند

یک زن شهرک نشین صهیونیست به همراه کودکش در آن نزدیکی ایستاده بود تا ببیند چه خبر است

ثائر از او خواست که سریع رد شود و او رفت.

ثائر 9 سرباز را زخمی کرد و 10 نفر را کشت و به راحتی به خانه برگشت

شایعه ها درباره هویت عامل این عملیات آغاز شد

و دشمن صهیونیستی از میان بوق های رسانه ای اش برای 2.5 سال تحلیل های خیالی کرد

از مردی بزرگ از دوران جنگ جهانی دوم می گفتند

از مربی کارکشته ای می گفتند

یا از یک چهره نظامی حرفه ای اما قدیمی

و پس از آنکه ثائر دستگیر شد بی عقلی دشمن صهیونیستی نشان داده شد

و دروغ هایش درباره اشراف بر همه چیز برای امنیت اسرائیل برملا شد

و ارزش سلاح در دست کسی که به آن ایمان دارد مشخص شد

آزادگان فراموش نخواهند شد

و سرنوشت اسیران آزادی است.