۱۳۹۷/۰۸/۲۱
۵:۲۵ ب٫ظ

نمایشگاه «راه‌های بازرگانی در جزیره عربی» با رسیدن به ایستگاه پانزدهم در موزه لوور ابوظبی، فروغی ویژه یافت.

جاذبه‌های تاریخی سعودی مقیم لوور ابوظبی شد

به گزارش الأمه:

در گردش جهانی موفقی که توانست دریچه‌های جدیدی بر مملکت عربی سعودی به روی بازدیدکنندگانی که آن را ندیده‌اند یا دیده‌اند اما فرصت تعمق در آن را نیافته‌اند، بگشاید.
به گزارش الشرق الاوسط، این توصیف تا حدودی حتی بر خود شهروندان سعودی صادق است. نمایشگاه بزرگ شامل کشفیاتی تاریخی است که به ابتدای تاریخ بشری بازمی‌گردند و تا دوران کنونی می‌رسند. میان سالن اول تا آخر قطعاتی وجود دارند که بر تاریخ تمدن شبه جزیره عربی گواهی می‌دهند. همه اینها در سایه تلاش‌های سازمان سیاحت و میراث سعودی است که به بیرون کشید شدند تا ما را شگفته زده کنند و نگاه پیشین‌مان را تغییردهد.
با گردشی گذرا در نمایشگاه که -به نظرم- به چند بار دیدن می‌ارزد، معاون بخش آثار و موزه‌های سازمان سیاحت و میراث سعودی جمال بن سعد عمر، همراه‌مان شد. بازدید را با قطعه‌ای مربوط به دوران سنگی قدیم آغازکردیم. قطعه‌ای بسیار کوچک اما با ارزش تاریخی بسیار زیاد. به گفته عمر «تنها کنده کاری انسان خردمند است که به دست آمده و کوچک‌ترین قطعه موزه است. عمر این قطعه به ۹۰ هزار سال می‌رسد و در جزیره عربی کشف شده».
جمال عمر می‌گوید، نمایشگاه در این ایستگاه چند قطعه از آثار تاریخی کشور امارات متحده عربی را به خود اضافه کرده «و این نقش امارات است که در طول تاریخ ما را روابط برادرانه‌ای به آنها رسانده و این فرصتی بود که وحدت فرهنگی و تاریخی بین دو کشور را توضیح دهیم».
او اشاره کرد این اولین باراست که اجازه داده می‌شود، به نمایشگاه گردشی قطعاتی از کشورهای میزبان افزوده شود.
او درباره تعداد قطعاتی که به نمایشگاه اضافه شده گفت: «در این نمایشگاه ۱۶ قطعه اضافه کردیم اما از زمان شروع نمایش آثار حدود ۱۴۰ قطعه اضافه کردیم».
او واکنش بازدیدکنندگان از نمایشگاه در دوره گردشی را قوی و دلگرم کننده خواند و افزود: نمایشگاه‌های دیگری وجود دارند که بخش بزرگی از آثار تاریخی مملکت عربی را عرضه خواهند کرد. «در آینده نزدیک در شارجه نمایشگاه (تمدنهای عربی پیش از اسلام) برپا می‌شود که در آن آثار تاریخی بیشتری از مملکت عربی سعودی عرضه می‌شوند با حجمی بسیار بیشتر».
عمر ادامه داد: نمایشگاه به دو دلیل به نمایش جهانی‌اش ادامه داد «اول درخواست ادامه از سوی موزه‌های جهانی و دیگر استقبال بازدیدکنندگان از نمایشگاه. کسانی هستند که به کشور سعودی سفر نکرده‌اند و این نمایشگاه آنها را شگفت‌زده کرد. کسانی هم بودند که قبلا به این کشور سفر کرده بودند و آن را می‌شناسد، این نمایشگاه به آنها چیزهای جدیدی عرضه کرد».

راه‌های بازرگانی در شبه جزیره
نمایشگاه بر نمایش نقش موقعیت جغرافیایی شبه جزیره در دوران کهن تمرکز دارد. همچنین به تمدن‌هایی که علیرغم شرایط طبیعی سخت از این موقعیت بهره بردند و سواحل اقیانوس هند و کشورهای شاخ آفریقا را به مصر و کشورهای بین‌النهرین و حوزه مدیترانه وصل کردند.
طبیعی بود که راه‌های بازرگانی و مسیرحج در پیدایش مراکز تمدنی و رشد شهرهای کاروان‌ها و تقویت فرهنگ‌های محلی با سبک‌ها و افکار جدیدی که بازرگانان و حجاج با خود داشتند مؤثر بودند.
این نمایشگاه جذاب، از این شهرها به عنوان بستری برای روایت کردن تاریخ منطقه بهره می‌برد. سالن‌های نمایشگاه برای برجسته ساختن این ایستگاه‌ها و آثار موجود در آن تقسیم می‌شوند. از عکس‌های تاریخی بهره می‌برد و تا جایی که امکان داشته فیلم‌هایی از زندگی صحرایی و غیره به نمایش درمی‌آید.

دوران سنگی
در سالن اول مجموعه‌ای از کشفیات تاریخی از جمله ابزار تیزی که انسان بدوی به کار می‌برده وجود دارد. شاید هم ابزاری تزئینی. بخشی از تمثال حیوان از نژاد اسب که به دوران نوسنگی یعنی ۸۱۰۰ سال قبل از میلاد برمی‌گردد که در سال ۲۰۱۰ در وادی الدواسر کشف شد. به گفته تابلوی راهنما. انسان اولیه آثاری در جزیره عربی برجای گذاشته است از جمله ابزار سنگی صیقل داده شده و پیکان‌های سنگی.
راه‌های دریایی در خلیج، راه‌های بخور، مدائن صالح، راه‌های حج و مبادلات تجاری از دیگر بخش‌های این نمایشگاه‌اند و بخوردان، کلید کعبه و قطعاتی از مسجد نبوی از دیگر قطعات عرضه شده در آن.

 

منبع: شرق الاوسط