۱۳۹۷/۰۲/۰۸
۵:۵۳ ق٫ظ

او ابتدا آنها را به قیام علیه ظلم و ستم میخواند و سپس ظالمان را به قیام مردم تهدید می کند. سپس به دنیای خیالی که ساخته میرود و از آرزوهایش می گوید

جایزه ابوالقاسم الشابی

عزالدین المدنی رئیس کمیته عالی جایزه ابوالقاسم الشابی خبر از گشایش دور بیست و پنجم این مسابقه داد.

به گزارش سایت الیوم السابع رئیس کمیته عالی جایزه ابوالقاسم الشابی با اعلام این موضوع شرایط لازم برای شرکت در آن را نیز بیان کرد. براساس شرایط اعلام شده دیوان شعر ارسالی باید به زبان عربی فصیح نوشته شده باشد و برای اولین بار به چاپ رسیده باشد. همچنین شرکت کنندگان باید مشخصات کامل خود را به انضمام پنج نسخه دیگر از اصل دیوان را ارسال کنند. آخرین زمان برای ارسال آثار سی ژوئن 2012 اعلام شده است.  

این جایزه مختص مجموعه‌های شعری عربی است و ارزش جایزه آن برابر با 10000 دلار می‌باشد. آثار ارسالی باید به وزارت فرهنگ تونس ارسال گردند.   

ابوالقاسم الشابی در روستای شابه در منطقه جرید واقع در جنوب تونس در سال 1909 میلادی پا به عرصه وجود گذاشت . اصول اولیه زبان و ادبیات را نزد پدر، که قاضی و از مشایخ دین بود آموخت .سپس وارد جامع زیتونه  که از مدارس علمی مشهور آن روز به شمار می‌رفت شد و پس از پایان تحصیلات مقدماتی در رشته حقوق به تحصیل پرداخت. ولی اشتیاق و علاقه او به ادبیات مجال عمل در میدان حقوق را به او نداد. پس به سرودن شعر روی آورد و بعد از چندی به گروه اپولو  پیوست که آن انجمنی متشکل از شعرا و ادبا بود که اعتقاد به تغییر بنیادی شعر سنتی و کلاسیک داشتند.

شهرت ابوالقاسم شابی به عوامل مختلفی بازمی‌گردد، از آن جمله، دیدگاه او درباره شعر است. از نظر شابی، شعر تنها ساختار، اسلوب و مجموعه‌ای از الفاظ نیست. بلكه شعر، روح است، حركت و گفت‌وگوی عمیق درونی است. تصاویر زیبا و دلربا، پاكی و صداقت و ذوق رفیع و بالاخره شعر، زندگی و تمام هستی است. از این رو سراسر شعر شابی، دارای مفاهیم ژرف و عمیق است. آینه تمام‌نمای زندگی و هستی كه از هیچ دقیقه‌ای در آن فروگذاری نشده است.

محمد عروسی المطوی احساس شابی را نسبت به ملتش اینچنین می‌داند: «او ابتدا آنها را به قیام علیه ظلم و ستم میخواند و سپس ظالمان را به قیام مردم تهدید می کند. سپس به دنیای خیالی که ساخته میرود و از آرزوهایش می گوید».

اما هنوز بیش از 25 بهار از زندگی را پشت سر نگذاشته بود که تسلیم قضای الهی شد ودر اثر بیماری قلبی چشم از جهان فرو بست. وی با آنکه عمر کوتاهی داشت، آثار شعری و نثری زیادی به جای گذاشته است که مهمترین آنها مجموعه اغانی الحیاه و تحقیقی با عنوان الخیال الشعری عند العرب می باشد.

 

زمان انتشار : 1391-02-17