۱۳۹۷/۰۲/۳۰
۱۱:۱۳ ق٫ظ

سخنگوي رسمي جريان صدر هشدار داد كه تمديد حضور نظاميان آمريكايي در خاك عراق، پيامدهاي وخيم و خطرناكي براي واشنگتن به همراه خواهد داشت.

جریان صدر به آمریکایی‌ها درباره ادامه اشغالگری عراق هشدار داد

به نقل از خبرگزاري "النخيل "، جريان صدر به رهبري "مقتدا صدر " اعلام كرد كه عدم عقب‌نشيني نيروهاي آمريكايي از خاك عراق تا پايان سال جاري و نقض توافقنامه امنيتي پيامدهاي وخيم و خطرناكي خواهد داشت.

"صلاح العبيدي " سخنگوي رسمي جريان صدر افزود: جريان صدر توضيح داده است كه لغو تعليق فعاليت جيش‌المهدي در صورتي اجرايي خواهد شد كه دولت آمريكا بخواهد از عقب‌نشيني از خاك عراق صرف‌نظر كند. اكنون عقب‌نشيني نظاميان آمريكايي از خاك عراق تنها چيزي است كه ما از توافقنامه امنيتي مي‌خواهيم. توافقنامه‌اي است كه ما مدتها در قبال آن سكوت كرده‌ايم و آن را رد‌ كرده‌ايم.

عبيدي تصريح كرد: ناديده گرفتن اين نكته اصلي در توافقنامه بيانگر اين حقيقت خواهد بود كه اين توافقنامه به نفع طرف قويتر يعني نيروهاي آمريكايي تدوين شده است و به ضرر عراقي‌ها است. ابقاي نظاميان آمريكايي در خاك عراق نتايج و پيامدهاي وخيمي بهمراه خواهد داشت و مقتدا صدر درباره اين امر در 9 آوريل جاري هشدار داده بود.

سخنگوي جريان صدر گفت كه اين جريان مقاومت مسالمت‌آميز را با تظاهرات و تحصن‌ها ادامه خواهد داد و در صورت لغو تعليق فعاليت جيش‌المهدي، به مقاومت نظامي روي خواهد آورد. البته تاكنون اين دستور صادر نشده است.

وي افزود: گزينه مقاومت گزينه منطقي و واقعي است كه در صورت باقي‌ماندن نظاميان آمريكايي در عراق، هيچ شريعت و دين آسماني ما را از آن منع نمي‌كند.

عبيدي گفت: برخي طرف‌ها تلاش دارند تا از آب گل‌آلود ماهي بگيرند به همين دليل ادعا مي‌كنند كه با بازگشت جيش‌المهدي تنش‌ها، نا‌امني‌ها و مشكلات بيشتر و پيچيده‌تر خواهد شد. اما اين حقيقت ندارد. طبق بيانيه‌اي كه مقتدا صدر صادر كرد، اين ارتش صرفا عليه اشغالگران فعاليت خواهد كرد.

وي افزود: ارتش و پليس عراق طرفهاي ملي شريف و باعزتي هستند كه ما به وجود آنها افتخار مي‌كنيم زيرا داراي نقشي ملي در عراق هستند. ما هيچ اعتقادي به اين موضوع نداريم كه اين نيروها نقشي در ابقاي اشغالگران در خاك كشورمان داشته باشند.

مقتدا صدر اخيرا در هشتمين سالگرد اشغالگري آمريكايي‌ها در عراق بر ضرورت عقب‌نشيني نظاميان آمريكايي تا پايان سال جاري ميلادي طبق توافقنامه امنيتي تاكيد كرد و هشدار داد كه در صورت نقض اين توافقنامه وي دستور لغو تعليق جيش‌المهدي را صادر خواهد كرد.

اين در حالي است كه واشنگتن طي روزهاي گذشته مقامات متعددي را به عراق اعزام كرده است تا شايد از اين راه بتواند مقامات عراقي را به تمديد توافقنامه امنيتي امضا ‌شده با بغداد راضي كند اما اين پافشاري كاخ سفيد با مخالفت گروه‌هاي سياسي عراق و نيز دولت عراق مواجه شد و "نوري المالكي " نخست‌وزير تاكيد كرد كه نيروهاي امنيتي عراق قادر به تامين امنيت كشور هستند و نيازي به تمديد توافقنامه امنيتي وجود ندارد.

 

زمان انتشار : 1390-01-01