۱۳۹۷/۰۷/۰۷
۸:۳۹ ب٫ظ

ایناس عبدالدایم، وزیر فرهنگ مصر روز یکشنبه و همزمان با روز جهانی صلح، جشنواره بین المللی تواشیح و سرودهای معنوی را در سالن تئاتر قلعه صلاح الدین در قاهره افتتاح کرد.

جشنواره بین‌المللی «سُماع» با هدف گسترش صلح در مصر

به گزارش الأمه:
 شعار این جشنواره «سرزمین بدون مرز» است. فعالیت‌های این جشنواره که با همکاری وزارتخانه‌های فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی و استانداری قاهره برگزار می‌شود، تا ۲۹ سپتامبر و با ریاست هنرمند برجسته انتصار عبدالفتاح ادامه خواهد داشت.
 
مهمان افتخاری این دوره کشور کنگو برازاویل است. متولیان نام مادر ترزا «بانوی مقدس فقرا» را به عنوان شخصیت و نماد این جشنواره برگزیده اند.
 
در افتتاحیه این دوره از جشنواره سفرای مراکش و سریلانکا در مصر، کمیته فرهنگی چین در قاهره و تعدادی از چهره‌های برجسته عمومی و خبرنگاران حضور داشتند.
 
در حاشیه جشنواره وزیر فرهنگ از نمایشگاه هنرهای دستی و سنتی بازدید کرد و در سخنانی به مهمانان جشنواره از سرتاسر جهان خوش آمدگویی کرد.
ایناس عبدالدایم با تأکید بر اهمیت نقش موسیقی در بالابردن احساس و وجدان گفت: «این یک حالت معنوی است که به وسیله ۷ لحن ایجاد می‌شود و روح انسان را به سوی علو و غلبه بر مشکلات معاصر می‌برد».
 
وی افزود: کشور مصر اهمیت فراوانی به جشنواره‌های هنری بین المللی این چنینی می‌دهد، چرا که این جشنواره‌ها فرهنگ جامعه را منعکس می‌کند.
انتصار عبدالفتاح بنیان‌گذار و دبیر جشنواره نیز در این باره گفت: «این دوره آغاز جدیدی است که با اخلاص و محبت، نقش مصر را در فرهنگ و هنر به آن باز می‌گرداند. این جشنواره نقش به سزایی در گسترش فرهنگ و صلح بین مردم جهان ایفا می‌کند».
 
در این دوره از جشنواره از هنرمندانی همچون یاسمین الخیام، موسیقیدان برجسته جمال سلامه، ثابت قلته اسقف اعظم باپتیست و معاون پاتریکل کاتولیک مصر، شیخ عبدالباسط عبدالصمد و نوسینده مشهور احمد بهجت تجلیل و قدردانی شد.
 
در این دوره از جشنواره گروه‌هایی از ۱۴ کشور مصر، هند، یونان، چین، نیجریه، یمن، مراکش، الجزایر، تونس، پاکستان، اتیوپی، اندونزی، سودان، سریلانکا، اردن و کنگو برازاویل حضور دارند.
 
منبع: شرق الاوسط