۱۳۹۷/۰۲/۰۹
۱۲:۲۴ ب٫ظ

این جشنواره در بغداد برگزار خواهد شد و نزدیک به دویست نفر از ادیبان از استان‌های مختلف عراق با نژادهای متفاوت و نسل‌های ادبی گوناگون در آن شرکت خواهند کرد.

جشنواره جواهری با شعار تا همیشه به شرق و غرب سفر خواهم کرد

به نقل از سایت خبری میدل ایست آن لاین، سخنگوی رسمی اتحادیه ادیبان و نویسندگان عراق شنبه گذشته اعلام کرد جشنواره جواهری برنامه‌های هشتمین دور خود را از سیزدهم اکتبر آغاز خواهد کرد. این جشنواره در بغداد برگزار خواهد شد و نزدیک به دویست نفر از ادیبان از استان‌های مختلف عراق با نژادهای متفاوت و نسل‌های ادبی گوناگون در آن شرکت خواهند کرد.

ابراهیم خیاط گفت نام این دور از جشنواره نقش عبدالله کوران خواهد بود. او درمورد تاریخ دقیق افتتاح جشنواره گفت که صبح روز پنجشنبه برابر با سیزده اکتبر جشنواره جواهری در بغداد گشایش خواهد یافت و بیش از دویست ادیب از نسل‌های ادبی مختلف و از استان‌های متفاوت کشور عراق با نژادهای گوناگون در این دور از جشنواره شرکت خواهند داشت. شعار هشتمین دور از جشنواره مذکور «تا همیشه به شرق و غرب سفر خواهم کرد» خواهد بود.

ابراهیم خیاط در ادامه گفت که برنامه افتتاحییه این جشنواره در سالن تئاتر ملی برگزار خواهد شد و فاضل ثامر رئیس اتحادیه ادیبان و نویسندگان عراق در آن به قرائت متن سخنرانی اتحادیه مذکور خواهد پرداخت. هنرمندی نیز به نام عبدالستار البصری نیز شعری را از دیوان جواهری قرائت خواهد کرد. شاعران دیگری نیز به قرائت اشعار خود خواهند پرداخت. محمد حسین آل‌یاسین، موفق محمد، کاظم الحجاج، عبدالکریم کاصد از جمله شاعران سرشناسی هستند که به قرائت اشعار خود خواهند پرداخت.

رئیس اتحادیه نویسندگان و ادیبان عراق در ادامه سخنانش به برنامه‌های جشنواره اشاره کرد و گفت که این جشنواره سه روز ادامه خواهد یافت و علاوه بر شعرخوانی شاعران، جلسه‌هایی نیز خواهد داشت که پیرامون نقد در ادبیات و ادبیات زنانه در عراق و همچنین تداخل گونه‌های ادبی و هنری مختلف خواهد بود.

او از کمبود مالی موجود در برگزاری جشنواره شکایت کرد و گفت که امسال نیز مانند سال‌های پیش ما با کمبود بودجه مواجه شدیم و نمی‌توانیم برنامه‌ای برگزار کنیم که لایق جواهری و اتحادیه نویسندگان و ادیبان عراق باشد. این جشنواره که پس از سقوط نظام صدام حسین در عراق برگزار می‌شود اولین دور خود را در ژولای 2004 برپا کرد و تنها در سال 2007 برنامه‌ای نداشت که دلیل آن درگیری‌های قومی و داخلی بود که در آن سال در کشور عراق بالا گرفته بود.

شایان ذکر است که محمد مهدی الجواهری در 26 ژولای سال 1899 در نجف اشرف دیده به جهان گشود و در اول ژانویه سال 1997 دیده از جهان فرو بست. این شاعر شهیر عراق تاکنون نیز ملقب به بزرگترین شاعر عرب است.

 

زمان انتشار : 1391-02-18