۱۳۹۷/۰۹/۲۷
۱۲:۰۱ ب٫ظ

اپرای نمایشی سی و سومین دوره جشنواره جنادریه امسال شاهد نمایش ۸ اجرای هنری مبتکرانه و منحصر به فرد به منظور شبیه‌سازی تاریخ سعودی خواهد بود و محمد عبده موسیقی‌دان سعودی و راشد الماجد هنرمند بحرینی در اپرای نمایشی به اجرای برنامه خواهند پرداخت.

جشنواره سی‌وسوم جنادریه با ۸ اجرای هنری ابداعی برگزار می‌شود

به گزارش الأمه:

 این جشنواره که با شعار «تدلل یا وطن/ ای وطن بخواه» در ۲۲ سپتامبر پیش رو برگزار می‌شود در افتتاحیه آن بین محمد عبده و راشد الماجد دوئیتو اجرا می‌شود و خاطره دوخوانی دو خواننده بزرگ طلال مداح و محمد عبده را به یاد می‌آورد.
الشرق الاوسط همچنین خبردار شد که اشعار این اپرای نمایشی را فهد عافت سروده و آهنگ آن را دکتر طلال ساخته‌است. محمد عبده و راشد الماجد پس از اینکه دکتر طلال کار آهنگسازی اثر را تکمیل کرد، چند روز پیش کار ترکیب صدا را در اثر هنری ملی به پایان رساندند. این فرایند ۴ ماه به طول انجامید.
از سوی دیگر، مزعل فرحان هنرمند مردمی سعودی با دو اجرای رقص فولکلوری عَرضَه در این جشن شرکت می‌کند.
به گفته منابع نزدیک به این جشنواره، مدت زمان اجرای این اپرای نمایشی ۲۲ دقیقه و ۲۳ ثانیه خواهد بود و کار اجرای هنری آن در استدیوی «art» قاهره انجام گرفته‌است.
انتظار می‌رود جشنواره الجنادریه امسال شاهد همایش‌ها، سخنرانی‌ها و برنامه‌های محلی شبانه باشد به گونه‌ای که جشنواره‌های ملی میراث و فرهنگ در کشور سعودی هر ساله به عنوان یک رویداد تاریخی در زمینه فرهنگ و هنر محسوب می‌شوند.
یکی از مهم‌ترین اهداف جشنواره تأکید بر اصالت بخشیدن میراث ملی در همه جوانب است تا نمونه‌ای باشد برای نسل‌های آینده. هویت فرهنگی معاصر شهروند سعودی را با میراث بزرگ بشری که بخشی مهم و بزرگ از تاریخ این کشور را تشکیل می‌دهد، پیوند بزند. جشنواره در روستایی سراسر میراثی با زیورآلات و ابزار قدیمی برگزار می‌شود. ابزاری که انسان سعودی در محیطی با عمربیش از ۵۰سال به کار می‌برده.
نمایشگاه‌های هنرهای تجسمی و مسابقات سالانه شترسواری که انعکاسی ملی و منطقه‌ای یافته از جمله برنامه‌های این جشنواره‌اند.

 

منبع: شرق الاوسط