۱۳۹۸/۰۵/۰۸
۷:۳۵ ق٫ظ

مراسم اختتامیه دوره های تابستانی قرآن آستان قدس عباسی، عصر روز جمعه 22 ذی القعده 1440 قمری مصادف با 26 ژوئیه 2019 برگزار شد.

جشن فارغ التحصیلی بیست و دو هزار قرآن آموز دوره های تابستانی به همت آستان قدس عباسی

به گزارش الأمه:

در این جشن سید احمد صافی (دام عزه)، متولی شرعی آستان، برخی قاریان برجسته جهان اسلام از کشورهای عربی و خارجی به مناسبت فارغ التحصیلی بیش از بیست و دو هزار دانش آموز حضور یافتند. این دانش آموزان از استانهای مختلف عراق به منظور پر کردن اوقات فراغت تابستان در حلقه های قرآنی شرکت کردند که به مدت دو ماه و به همت موسسه قرآن کریم وابسته به بخش امور معارف اسلامی و انسانی آستان در صحن مطهر عباسی برگزار شد.

این مراسم با تلاوت آیاتی از قرآن کریم آغاز شد و پس از آن شیخ جواد النصراوی، مدیر موسسه قرآن کریم طی سخنرانی به بیان توضیحاتی درباره دوره های تابستانی قرآن پرداخت و گفت: دروس ارائه شده در این دوره ها شامل، قرآن کریم، مباحث اعتقادی، فقهی، سیره و اخلاق اسلامی می شود.

سپس عباس رشید الموسوی، عضو شورای اداری آستان قدس عباسی به نیابت از تولیت آستان مقدس سخنرانی کرد و گفت: هدف از این دوره ها بهره مندی از پاداش بزرگ آموزش قرآن کریم و آشنایی فرزندان این کشور به راههای رسیدن به سعادت و عمل به فرمایش حضرت رسول الله (صلّى الله علیه وآله) است که فرمودند: «إنّ أهل القرآن فی أعلى درجةٍ من الآدمیین، ما خلا النبیین والمرسلین، فلا تستصغروا أهل القرآن حقوقهم فإنّ لهم من الله العزیز الجبّار مكاناً علیاً: اهل قرآن پس از پیامبران و فرستادگان خدا در بالاترین درجه آدمیان قرار دارند، پس حقوق اهل قرآن را كوچك نشمارید زیرا نزد خدا داراى مقامى والا و ارجمند هستند.»

وی هدف دوم از برگزاری این برنامه را پیروی سفارشات مرجعیت عالی دینی عنوان کرد که در خطبه های جمعه به لزوم برنامه ریزی برای اوقات فراغت به شیوه ای ثمر بخش تاکید کرده است. همانطور که پیامبر اکرم حضرت محمد(صلّى الله علیه وآله) نیز فرمودند: «خلّتان كثیرٌ من الناس فیها مفتون الصحّةُ والفراغ: دو چیز است كه مایه فتنه (آزمایش یا فساد) بسیارى از مردم است: تندرستى و فراغت (بیكارى)» حضرت امام على (علیه السّلام) نیز همین نگرش را به این موضوع داشتند و در حدیثی فرمودند:«إن یكن الشغلُ مجهدة فاتّصال الفراغ مفسدة: : اگر كار مشقّت بار است، بیكارى پیوسته مایه تباهى است.»

در پایان یکی از دانش آموزان به نیابت از دیگر شرکت کنندگان سخنرانی كرد و سپس استاد مصطفى الدعمی به دروس ارائه شده در این طرح پرداخت. در ادامه فیلم مستندی درباره این دوره نمایش داده شد و مراسم با پخش سرود آستان قدس عباسی موسوم به «لحن الإباء» خاتمه یافت.

جشن فارغ التحصیلی بیست و دو هزار قرآن آموز دوره های تابستانی به همت آستان قدس عباسیجشن فارغ التحصیلی بیست و دو هزار قرآن آموز دوره های تابستانی به همت آستان قدس عباسی

منبع: العتبه الحسینیه