۱۳۹۷/۰۳/۰۹
۱۲:۴۳ ب٫ظ

حضور نمایندگان مصر در سی‌وپنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران با واکنش کمیسیون دینی پارلمان این کشور و مؤسسه سلفی «محبو آل البیت» مصر مواجه شده است.

جنجال حضور نمایندگان مصر در مسابقات قرآن ایران

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری القدس العربی؛ حضور نمایندگان مصر در سی‌وپنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن آقایان و سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن روشندلان ایران، با واکنش کمیسیون دینی پارلمان مصر و مؤسسه سلفی «محبو آل البیت»(دوستداران آل البیت) مواجه شده است.
 
براساس گزارش القدس العربی، پنج قاری و حافظ مصر با نام‌های «احمد محمود محمد قریوط»، «محمد رشاد عبدالسمیع»، «احمد یسری محمد»، «احمد الشحات لاشین» و «محمد السعید عبدالغنی القمیری» در سی‌وپنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن حضور داشتند که بدون مجوز نهادهای دینی مصر در این رقابت‌ها شرکت کرده‌اند.
 
بنابر این گزارش، مرکز اسلامی الازهر و وزارت اوقاف مصر رسما اعلام کرده‌اند که هیچ قاری مصری حق سفر به ایران را ندارد و اتحادیه قاریان مصر نیز در این زمینه هشدار داده است، بنابراین این قراء و حفاظ با مشارکت در مسابقات بین‌المللی قرآن ایران این تصمیم را نقض کرده‌اند.
 

در همین راستا، مؤسسه سلفی «دوستداران آل بیت» مصر که به گرایش‌های ضدشیعی شهرت دارد، در بیانیه‌ای، حضور نمایندگان مصر در مسابقات قرآن ایران را مخالف با قانون دانسته و در ادامه آورده؛ «الازهر، وزارت اوقاف و اتحادیه قاریان کجا هستند که این افراد به ایران سفر می‌کنند؟»

این مؤسسه مصری در ادامه مدعی شده: «در شرایط کنونی که ایران با امت عربی در حال دشمنی است ودر حال اشغال کشورهای عربی همچون عراق، لبنان ، سوریه و یمن است، کسانی را می‌بینیم که راه را برای نفوذ ایران در مصر هموار می‌کنند».

در ادامه این بیانیه آمده؛ ما به شناسایی افرادی که ایران در حال جذب آن‌هاست ادامه می‌دهیم، زیرا نمی‌خوهیم ببینیم که شیعیان همان کاری را با رئیس جمهور مصر انجام دهند که با صدام حسین و علی عبدالله صالح انجام دادند!
عمر حمروش، عضو کمیسیون دینی مجلس نمایندگان مصر نیز در اظهاراتی مطبوعاتی، ضمن انتقاد از سفر قاریان مصری به ایران، تاکید کرد که این اقدام آن‌ها پذیرفتنی نیست.
وی گفت: مسئله سفر قاریان و اساتید الازهر به ایران نیازمند اقدام جدی نهادهای دینی کشور به‌ویژه الازهر، وزارت اوقاف و دارالافتاء است و باید اقدامات جدی علیه افرادی که قوانین و تصمیمات مربوط به سفر به ایران را نقض می‌کنند، اتخاذ شود.
 
عمر حمروش در ادامه با ادعای این که ایران در حال گسترش تشیع در مصر است، سفر قاریان مصری به ایران را غیرقابل قبول دانست واعمال مجازات سنگین علیه آن‌ها را خواستار شد.
یادآوری می‌شود، قاریان و حافظان مصری در حالی از سوی برخی نهادهای دینی و جریان‌های سلفی‌های این کشور برای سفر به ایران تحت فشار هستند که اکثریت قراء مصر دوستدار و محب اهل بیت(ع) و جمهوری اسلامی ایران هستند.
 
سی و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران، تهران ۳۰ فروردین تا ششم اردیبهشت‌ماه سال جاری در مصلی امام خمینی(ره) در تهران برگزار شد و نمایندگانی از مصر در دو بخش آقایان و روشندلان حضور داشتند.