۱۳۹۷/۱۱/۱۷
۴:۱۳ ب٫ظ

استفاده از فضای مجازی برای ابراز نظر این روزها بسیار باب شده است و حتی رسانه های رسمی نیز خیلی اوقات سوژه های خود را از فضای مجازی می گیرند.

«صبح‌نو» از واکنش‌های مجازی به دستگیری و آزادی مرضیه هاشمی گزارش می‌دهد

جنگ هشتگ‌ها به نفع خبرنگار «پرس‌تی‌وی»

به گزارش الأمه:
استفاده از فضای مجازی برای ابراز نظر این روزها بسیار باب شده است و حتی رسانه های رسمی نیز خیلی اوقات سوژه های خود را از فضای مجازی می گیرند. بسیاری از موثرین نخبگان و سلبریتی ها نیز در شبکه‌های اجتماعی هستند و نظرات‌شان به سرعت مورد بحث کابران قرار می گیرد. در رابطه با دستگیری مرضیه هاشمی از همان ساعات اولیه در فضای مجازی به سرعت ماجرا مورد توجه قرار گرفت و بحث و نظر ز یادی درباره آن صورت گرفت. در این گزارش به این مسئله می پردازیم که جنگ هشتگ ها در توییتر در ماجرای دستگیری مرضیه هاشمی به سود کدام طرف تمایل داشت.
احتمالاً در جریان هستید که 26 دی‌ماه خبر آمد خانم مرضیه هاشمی، خبرنگار آمریکایی‌الاصل شبکه «پرس تی وی» در سفر به آمریکا بازداشت و تقریباً 11 روز بعد هم آزاد شد و به ایران بازگشت. ما هم در این گزارش قصد بازگویی آنچه بر خانم هاشمی گذشت را نداریم. هدف از این گزارش چیز دیگری است. در چند سال اخیر که توییتر (به‌رغم فیلترینگ روی این شبکه اجتماعی) در ایران فراگیر شده، افراد و اشخاص با گرایش‌های متعدد در آن حضور دارند و در برابر مسائل و اتفاقات رخ داده به اظهارنظر و موضع‌گیری می‌پردازند. مدت‌ها بود که فعالان حاضر در توییتر از قلت عدد خود گلایه داشتند ولی حالا این تعداد به اندازه‌ای هست که بشود ادعا کرد حرف‌های اساسی انقلاب در توییتر جاری است و دیگر زمینی یک‌طرفه به نفع جبهه مقابل نیست. 
در ماجرای دستگیری مرضیه هاشمی، خبرنگار «پرس تی وی» اتفاق جالبی هم رخ داد. 
در همان ساعات ابتدایی دستگیری وی، کمپینی مجازی برای اعتراض به دستگیری‌اش راه‌اندازی شد و مدیرکل روابط عمومی سازمان صداوسیما از فعالان فضای مجازی خواست در کمپین مجازی این سازمان برای آزادی «مرضیه هاشمی» مشارکت کنند. «محمدحسین رنجبران» مدیرکل روابط عمومی سازمان صداوسیما از افرادی که در فضای مجازی حضور داشته و فعالیت می‌کنند، خواست تا با استفاده از (#آزادی_مرضیه_هاشمی) برای آزادی مجری شبکه«پرس‌تی‌وی» تلاش کنند. وی تأکید کرد با نشر هشتگ «#freemarziyehhshemi» در فضاهای اجتماعی به بازداشت غیرقانونی مرضیه هاشمی و کمک به آزادی ایشان کمک کنیم.
در چند روز ابتدایی این کمپین هم اهالی رسانه و فعالان فضای مجازی در توییتر و اینستاگرام با انتشار پست‌های اعتراضی سعی کردند صدای مظلومیت این خبرنگار را جهانی کنند. «دانا» با اشاره به راه‌اندازی این کمپین نوشت: کمپین مردمی «مرضیه هاشمی را آزاد کنید» به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی در سراسر دنیا کار خود را آغاز کرده و ظرف مدت کوتاهی توانست کاربران زیادی از سراسر دنیا را با خود همراه کند. 
با اعلام این کمپین و با هشتگ #FreeMarziehHashemi توفان توییتری در تمام نقاط جهان شکل گرفت که در برخی از نقاط مانند آمریکا «ترند» شد. 
حال در روزهایی که مرضیه هاشمی آزاد شده، سری زدیم به توییتر تا ببینیم بازتاب دستگیری و آزادی مرضیه هاشمی در این شبکه اجتماعی چگونه بوده است. این تمرکز بر توییتر از آن جهت مهم است که عموماً توفان‌های توییتری در این فضا معنا می‌دهد و دیگر این که بسیاری از افراد تأثیرگذار در جامعه از مسوولین و اهالی فرهنگ و سیاست در این شبکه حضور دارند و برخی موضوعات می‌تواند باعث تصمیم‌سازی هم در سطوح بالا شود.     طبق بررسی‌های «صبح نو» طی یازده روز دستگیری مرضیه هاشمی و روزهای بعد از آزادی وی، بیش از 80 هزار توییت درباره‌اش زده شده است (فارغ از اعلام مخالفت یا عدم‌مخالفت با بازدداشت وی).
 این تعداد توییت توسط 13 هزار کاربر توییتر منتشر شده است و عموماً اسم مرضیه هاشمی به فارسی و انگلیسی در آنها هشتگ شده است.  در بررسی‌های جزئی‌تر مشخص می‌شود بیش از 55 درصد توییت‌ها از سوی افرادی زده شده که عموماً به عنوان اصولگرا شناخته می‌شوند و 10 درصد توییت‌ها نیز از سوی چهره‌های توییتری وابسته به جریان اصلاح‌طلب پست شده است. بررسی‌های دقیق‌تر نشان می‌دهد تقریباً 60 درصد توییت‌ها در مخالفت با دستگیری مرضیه هاشمی منتشر شده است. 27درصد توییت‌ها را افراد بی‌طرف منتشر کرده‌اند و معترضین با 10درصد انتشار پست در اقلیت محض ماجرا بودند. (نمودار دایره‌ای)
از سوی دیگر  در روز دستگیری هاشمی حدود 13 هزار توییت منتشر می‌شود و جالب اینکه در چند روز قبل هم اسم مرضیه هاشمی در توییتر موضوع بحث کاربران بوده است.
 یک روز بعد از دستگیری وی یعنی روز 27 دی‌ماه، بیشترین توییت‌ها منتشر می‌شود و رقم آن به حدود 15 هزار پست می‌رسد . در روزهای منتهی به آزادی و روز آزادی مرضیه هاشمی نیز روزانه حدود 2 هزار پست در توییتر منتشر شده است که اوج آن در سوم بهمن‌ماه است . (نمودار خطی) 


منبع: صبح نو