۱۳۹۸/۰۲/۱۸
۱۰:۲۶ ق٫ظ

حال و هوای ماه مبارک رمضان در عربستان بنا به دلایلی و در راس آنها وجود حرمین شریفین، رنگ و بوی دیگری دارد و این کشور نیز در ماه روزه دارای عادات و رسوم ویژه خود هستند.

حال و هوای ماه مبارک رمضان در حرمین شریفین چگونه است؟

به گزارش الأمه:

ماه مبارک رمضان که در سال جاری در بیشتر کشورهای جهان اسلام دوشنبه و در برخی دیگر از کشورها سه شنبه آغاز شده، مهمان گرامی دل های مسلمانان به شمار می آید و در بیشتر اوقات نیز آماده سازی برای این ماه مبارک از چند هفته پیش آغاز می شود هر چند که این مسئله در کشورهای مختلف متفاوت است.

با این حال، حال و هوای ماه مبارک رمضان در عربستان سعودی بنا به دلایلی و در راس آنها وجود حرمین شریفین، رنگ و بوی دیگری دارد و عادات و رسوم ماه روزه در این کشور نیز مسائل مختلفی از عبادت تا غذا را شامل می شود.

تبریک و تهنیت
به محض اثبات رویت هلال ماه رمضان، حال و هوای معنوی در عربستان آغاز می شود و سراسر این کشور را در بر می گیرد جایی که مردم حلول این ماه مبارک را با عبارت های مختلف و به ویژه در شبکه های اجتماعی به یکدیگر تبریک و تهنیت می گویند.

نماز مغرب و افطار
به طور معمول مردم عربستان در ماه مبارک رمضان، هنگام شنیدن صدای اذان مغرب، روزه خود را با خرما و آب افطار می کنند سپس برای اقامه نماز، به سرعت راهی مساجد می شوند و با پایان آن نیز به منزل بازگشته و وعده اصلی افطار را می خورند.

نماز عشا و تراویح
پس از افطار نیز اکثریت قاطع مردان و زنان اهل تسنن در عربستان برای اقامه نماز عشا به مسجد می روند و پس از آن نیز نماز سنت تراویح را می خوانند که از ۱۱ تا ۲۱ رکعت در نوسان است.

غذاهای ماه رمضان
در عربستان برخی خوراکی ها وجود دارند که با ماه مبارک رمضان در ارتباط هستند و مردم در ماه های دیگر معمولا آنها را مصرف نمی کنند که از جمله آنها می توان به سمبوسه، شیرینی های کنافه، قطایف و لگیمات و نان تمیس اشاره کرد.

سفره‌های افطاری
در عربستان عادت خوبی فراگیر شده که همان برپایی سفره های افطاری برای اقلیت های مسلمان و کارگران خارجی مقیم این کشور می باشد جایی که در نزدیکی مساجد و اماکن شاهد حضور گسترده این افراد از قبیل مناطق صنعتی برپا می شوند.

توزیع افطاری
از دیگر عادت های خوب ماه مبارک رمضان در عربستان، توزیع وعده های افطاری میان روزه داران در خیابان و جاده های عمومی است جایی که برخی جوانان دواطلب چنین وعده هایی را میان افرادی توزیع می کنند که هنگام اذان مغرب در راه بازگشت به خانه هستند.

شب‌های خانوادگی
از جمله آداب و رسوم مردم عربستان در ماه مبارک رمضان این که هر شب را در منزل یکی از اعضای خانواده و فامیل افطار می کنند و ممکن است تا وعده سحری نیز در آن جا بمانند، این کار نیز به طور معمول از بزرگ خاندان آغاز می شود سپس نوبت به بقیه اعضا می رسد.

ادای عمره
به دلیل وجود حرمین شریفین در عربستان و دسترسی آسان به آنها، کمتر کسی در این کشور فرصت ادای عمره در ماه رمضان را از دست می دهد به ویژه آن که پاداش و ثواب آن در این ماه مبارک بیشتر از هر ماه دیگری است.

شب قدر
شهروندان اهل سنت در عربستان در ۱۰ شب آخر ماه مبارک رمضان نیز شب قدر را احیا می کنند جایی که با اعتکاف در در مسجد الحرام، مسجد النبی و دیگر مساجد این کشور، به اقامه نماز، قرائت قرآن و ذکر و دعا می پردازند.

زکات فطره
مردم عربستان در حد فاصل غروب خورشید آخرین روز ماه مبارک رمضان تا اقامه نماز عید فطر نیز زکات فطره را به افراد فقیر و نیازمند می دهند هر چند در برخی موارد این کار از دو روز پیش از عید آغاز می شود.

 

منبع: خبرگزاری تقریب