۱۳۹۹/۰۲/۲۱
۳:۰۲ ب٫ظ

دومین نشست «جایگاه شعر قیصر امین‌پور در ادبیات معاصر» توسط وابستگی فرهنگی ایران و نمایندگی بنیاد سعدی در استانبول در فضای مجازی از طریق برنامه لایو (زنده) اینستاگرام برگزار شد.

در وبیناری با موضوع تاثیر قیصر امین‌پور بر ادبیات معاصر مطرح شد؛

حرف‌های ناتمام قیصر به روایت ادیبان ترکیه

به گزارش الأمه:

دومین نشست «جایگاه شعر قیصر امین‌پور در ادبیات معاصر» به همت وابستگی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و نمایندگی بنیاد سعدی در استانبول در فضای مجازی از طریق برنامه لایو (زنده) اینستاگرام برگزار شد. در ابتدای این نشست ادبی مجازی، کوروش مقتدری، وابسته فرهنگی کشورمان در استانبول ضمن تبریک فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و آرزوی قبولی طاعات و عبادات تمامی روزه داران، پس از خواندن قطعه شعری از زنده یاد قیصر امین پور گفت: به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مراکز دانشگاهی و فرهنگی، نمایندگی فرهنگی استانبول تصمیم گرفت نشست‌های فرهنگی و ادبی خود را از طریق فضای مجازی برای علاقه‌مندان به فرهنگ ایرانی اسلامی و زبان وادبیات فارسی برگزار کند.

علی گوزل یوز، رییس گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه استانبول با تشکر از وابستگی فرهنگی کشورمان برای برگزاری این نشست در سخنانی، به معرفی بیوگرافی، کارنامه ادبی، سبک شعری قیصر امین‌پور و مواجهه وی با جهان و جامعه پرداخت.

رییس گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه استانبول افزود: امین‌پور شاعری صادق است. شعر او، گزارش راستین مناسبات شاعر با جامعه و تغییرات و تحولات فرهنگی و اجتماعی است و این تحولات را میتوان در کارنامه ادبی وی یافت.

وی ادامه داد: امین‌پور شاعر انقلاب و جنگ است و به خصوص در دو مجموعه اول خود یعنی «تنفس صبح» و «در کوچه‌ی آفتاب»، اما در مجموعه‌های بعدی خود یعنی «آینه‌های ناگهان»، «گلها همه آفتابگردانند» و «دستور زبان عشق» تغییر رویه داده است. این تغییر رویه به این دلیل نیست که شاعر از آرمان‌های انقلابی خود دور افتاده بلکه تحول در اجتماع موضوع شعر او را نیز متحول کرده است تا جایی که این تحول شعر او را به تکامل رسانده است.

در ادامه این نشست، نسرین سیدزوار، مدرس مرکز آموزش زبان فارسی استانبول سخنان خود را با شعری از قیصر آغاز کرد و گفت: قیصر امین‌پور شاعری است که حرف‌هایش ناتمام ماند؛ شاعری مردمی که با ادبیات سنتی آگاه و آشناست و دلبستگی‌هایش رنج مردم است. شعرهای قیصر همواره انعکاس دردهای مردم بوده است و از این رو می‌توان وی را یکی از بزرگترین و تأثیرگذارترین شاعران دوران انقلاب اسلامی ایران دانست. بررسی سبک شعر او با تکیه بر نوآوری‌های بلاغی و استفاده از واژه سازی را می‌توان وجه تمایز این شاعر و سبک منحصر به وی داسنت.

بنابر اعلام این خبر، این نشست با پرسش سؤالاتی در خصوص موضوع نشست و پاسخ از سوی سخنرانان به پایان رسید.

 

منبع: مهر