۱۳۹۷/۰۳/۰۶
۵:۰۵ ق٫ظ

حزب سوسياليست اسپانيا به رهبري 'خوسه لوئيس رودريگز زاپاته رو' نخست وزير اين كشور در انتخابات مياندوره اي روز اول خرداد ماه با بزرگترين شكست تاريخ تاسيس خود روبرو شد.

حزب سوسیالیست اسپانیا سرانجام شکست را پذیرفت

كارشناسان پيش بيني كرده بودند كه اين حزب به دليل 'بحران اقتصادي و نرخ بيكاري بالا' در انتخابات شكست سنگيني متحمل مي شود.

به گزارش ايرنا، در انتخابات مياندوره اي روز اول خرداد در اسپانيا كه براي گزينش 13 رييس ايالت و بيش از هشت هزار شهردار در سراسر اسپانيا صورت گرفت، حزب سوسياليست با از دست دادن تقريبا همه ايالت هايي كه در آن حاكميت داشت، با شكست سنگيني‌ مواجه شد.

حزب مردم كه اين شكست را با 10 درصد اختلاف آرا به حزب سوسياليست تحميل كرد، در مجموع در 10 ايالت از 13 ايالتي كه انتخابات در آن شكل گرفت، اكثريت آرا را كسب كرد و اين اكثريت در هشت ايالت مطلق بود.

مهمترين ايالت هايي كه حزب مردم در آنها به پيروزي رسيد، ايالت هاي 'كاستيا لا مانچا' و 'اكسترمادورا' است كه در 30 سال گذشته سوسياليست ها در آن حاكم بودند.

بنا بر آخرين آماري كه دولت اسپانيا از انتخابات روز يكشنبه ارائه كرد، از مجموع 34 ميليون و 682 هزار و 112 نفر افراد واجد شرايط راي دادن، تعداد 22 ميليون و 971 هزار و 350 نفر كه معادل 23/66 درصد مجموع راي دهندگان هستند، در اين انتخابات مشاركت داشتند.

بنابر اين آمار، حزب مردم از مجموع آراي اخذ شده 53/37 درصد، حزب سوسياليست 79/27 درصد و حزب چپ متحد 31/6 درصد آرا را كسب كرده ا‌ست.

همچنين 7/1 درصد آرا باطله و 54/2 درصد آراي سفيد يا ممتنع بوده است و بقيه آرا را احزاب اقليت كسب كرده اند.

تحليلگران سياسي از سه هفته پيش، پيش بيني‌ كرده بودند كه نتيجه انتخابات مياندوره اي اسپانيا، راي تنبيهي مردم به 'زاپاته رو' خواهد بود، زيرا به خاطر بحران اقتصادي و افزايش بيكاري از محبوبيت او كاسته شده بود.

نتايج نظرسنجي ها قبل از انتخابات حاكي از آن بود كه جايگاه حزب مردم نسبت به حزب سوسياليست 10 درصد بالاتر خواهد رفت و به همين دليل سوسياليست ها، تصميم گرفته بودند با كاهش حضور زاپاته رو در سخنراني هاي تبليغاتي و افزايش حضور 'آلفردو پرز روبالكابا' و 'كارمه چاكن' وزيران كشور و دفاع كه به عنوان جانشينان زاپاته رو در حزب محسوب مي‌ شوند، اين اختلاف 10 درصدي را كاهش دهند، اما چنين نشد.

 

 

زمان انتشار : 1390-01-13