۱۳۹۷/۰۸/۳۰
۱۲:۳۳ ب٫ظ

چهلمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم قاهره روز سه شنبه آغاز و تا سی‌ام ماه جاری ادامه خواهد داشت.

جشنواره «بین‌المللی فیلم قاهره»:

حضور عربی و بین‌المللی در پایتخت جشنواره‌های عربی

به گزارش الأمه:

 جشنواره بین‌المللی فیلم قاهره به عنوان یک میراث مهم به شمار می‌رود که در سال ۱۹۷۶ توسط مرحوم کمال الملاخ، رئیس «انجمن نویسندگان و منتقدان مصر» برگزار شد.
در آن روزها جشنواره از لحاظ حجم مشارکت، بسیار کوچک بود اما توانست مخاطبان فراوانی از فیلمسازان، منتقدان و جامعه عربی را به خود جذب کند.
در این دوره که به ریاست تهیه کننده و فیلمنامه‌نویس برجسته محمد حفظی برگزار می‌شود، ۲٫۳۵۱ اثر از ۱۲۱ کشور خواستار مشارکت در جشنواره بودند، به گزارش منابعی از جشنواره، لبنان با ۳۸ فیلم داستانی، مستند و کوتاه بیشترین مشارکت را به خود اختصاص داده است. پس از آن مراکش با ۳۳ فیلم، تونس با ۲۸ فیلم . عراق با ۲۰ فیلم در رده‌های بعد قرار گرفته‎‌اند.
دلیل این حجم بالای مشارکت ریاست حفظی و جدی بودن او برای موفقیت است.
او کار خود را مطالعات سینمایی و نویسندگی فیلمنامه و سپس به عنوان تولید کننده آغاز کرد.
محمد حفظی بیشترین ارتباط را با بازیگران و فیلمسازان خارجی دارد.
اسپانیا نیز در بین کشورهای غیر عربی با ۲۰۲ فیلم بیشترین درخواست مشارکت را به خود اختصاص داد.
پس از آن فرنسا با ۱۷۲ فیلم، آلمان ۱۴۰ فیلم، روسیه ۱۳۶ فیلم، چین ۱۳۴ فیلم، آمریکا ۱۱۸ فیلم و هند با ۹۱ فیلم در رده‌های بعدی قرار دارند.
تعداد فیلم‌های مصری که خواستار حضور در جشنواره بودند، بیش از ۱۴۰ فیلم بوده است، این در حالی است که در شرایط کنونی تولید سالانه فیلم در مصر کمتر از ۶۰ فیلم است.
دلیل افزایش مشارکت‌های عربی افزایش بخش‌های مختلف در جشنواره نیست، بلکه متوقف شدن جشنواره‌های بزرگ عربی در سال‌های اخیر و برگزاری این جشنواره در پایتخت و مادر سینمای عربی است.

 

منبع: شرق الاوسط