۱۳۹۷/۰۱/۲۷
۶:۱۳ ب٫ظ

در این تلگرام آمده است: یکی از مشاوران نتانیاهو، که نامش در این تلگرام فاش نشده، در این‌باره با مسؤولان آمریکایی حرف زده است. در این گفت‌وگو او اظهار می‌کند که احتمال تشکیل دولت وحدت ملّی، که در رسانه‌ها شایع شده، امکان‌پذیر است، اما تنها در صورتی‌که «المرت» برای برانگیختن اسرای

حمله به ایران؛ شرط نتانیاهو برای المرت

ویکی‌لیکس» مدعی شد نتانیاهو در سال 2007 [1386 ش.] گفته است اگر «ایهود المرت» به ایران حمله کند، مایل است به کابینۀ او بپیوندد.

به نقل از وب‌سایت روزنامه صهیونیستی «هاآرتص»، در 20 جولای سال 2007 یکی از اعضای سفارت آمریکا در تل‌آویو در این زمینه تلگرامی به وزارت خارجه در واشنگتن فرستاد.

روزنامۀ صهیونیستی «هاآرتص» که مدعی است «ویکی‌لیکس» اسناد زیادی را انحصاراً در اختیارش گذاشته، مدعی شد این پیام دیپلماتیک با مهر «محرمانه» طبقه‌بندی شده که سطحی میان «بدون طبقه‌بندی» و «سرّی» است.

این پیام دربارۀ شکل‌گیری دولت جدید صهیونیستی بوده و یک سال پس از حمله به لبنان و جنگ 33 روزه ارسال شده است.

در آن زمان «المرت» هنوز نخست‌وزیر بوده و ریاست حزب «کادیما» را بر عهده داشت. حزب کارگر نیز شریک اصلی «المرت» در ائتلاف حاکم بود. همچنین، دو روز قبل از ارسال این پیام وزیر دفاع رژیم اسراییل از سمت خود استعفا داده بود.

بنا بر گزارش هاآرتص بخشی از این تلگرام به احتمال استقرار دولت اتحاد ملّی اختصاص داده شده، که در آن حزب «لیکود» به «کادیما» خواهد پیوست و «المرت» نخست وزیر خواهد بود.

در این تلگرام آمده است: یکی از مشاوران نتانیاهو، که نامش در این تلگرام فاش نشده، در این‌باره با مسؤولان آمریکایی حرف زده است. در این گفت‌وگو او اظهار می‌کند که احتمال تشکیل دولت وحدت ملّی، که در رسانه‌ها شایع شده، امکان‌پذیر است، اما تنها در صورتی‌که «المرت» برای برانگیختن اسراییل جهت اقدام بر ضدّ ایران اقدامی انجام دهد.

مشاور نتانیاهو افزود: در چنین سناریویی، نتانیاهو احتمالاً پیشنهاد تصدی وزارت خارجه را خواهد پذیرفت.

هاآرتص در انتها نوشت: این دومین باری است که نتانیاهو تمایل خود برای پشتیبانی از نخست وزیری را مشروط به حمله به ایران ساخته است.

 

دو سال پیش «آلوف بن» خبرنگار سیاست خارجی هاآرتص نوشت: در تابستان 2005 نتانیاهو در اعتراض به طرح خروج از غزه از سمت وزیر دارایی کابینۀ «آریل شارون» استعفا داد. در دسامبر همان سال، «شارون» از حزب «لیکود» خارج شد و «کادیما» را تأسیس کرد. در آن زمان، نتانیاهو به «شارون» گفته بود: اگر پیش از انتخابات بر ضدّ ایران کاری کند، از او حمایت خواهد کرد.

 

زمان انتشار : 1390-02-03