۱۳۹۹/۰۳/۲۱
۱۰:۳۳ ق٫ظ

غلام حیدر متخلص به حیدری وجودی - شاعر، مولاناشناس و بیدل‌شناس سرشناس افغان - در سن ۸۱سالگی از دنیا رفت.

حیدری وجودی شاعر افغان درگذشت

به گزارش الأمه:

خانه ادبیات افغانستان در اطلاعیه‌ای با اعلام این خبر، نوشت: حیدری وجودی، شاعر خوش‌ذوق، مولاناشناس و بیدل‌شناس برجسته افغانستان از جمع ما پرواز کرده است. حیدری وجودی، این دوستدار راستین کتاب، همیشه برای آشنایی جوانان با معارف کهن ادبی می‌کوشید و غیبتش در این دوره، زیانی بزرگ است برای میهنی که زخم‌دار آسیب‌های فرهنگی بی‌شمار است.
خانه ادبیات افغانستان، درگذشت او  را به همه اهالی فرهنگ، ادب و هنر تسلیت می‌گوید و آرزومند آمرزش الهی برای آن پیر فرزانه است.

البته خبرگزاری افق افغانستان نوشته است: چند روز پیش آقای وجودی به کرونا مبتلا شده‌ و در شفاخانه بستری بود که بر اثر ابتلا به این بیماری از دنیا رفت.

قند پارسی در معرفی این شاعر و پژوهشگر نوشته است: غلام حیدر متخلص به حیدری وجودی  زاده سال ۱۳۱۸ خورشیدی در یکی از دهکده‌های ولایت پنجشیر  افغانستان بود. از جمله کارهای فرهنگی او این بود که در سال ۱۳۶۵ نخستین «عرس حضرت مولانا» را در کابل ساخت که در همین عرس تقریبا ۲۰۰۰ نفر شرکت می‌کردند.

او آخرین فرد از شاعران متصوف و کلاسیک افغانستان بود که سال‌ها با برگزاری محافل مثنوی‌خوانی جوانان علاقه‌مند به ادبیات عرفانی و بویژه مثنوی معنوی مولانا جلال‌الدین محمد بلخی بزرگ را آموزش می‌داد.

حیدری وجودی  ۱۴ عنوان دفترهای شعری چاپ‌شده دارد. همچنین مقالاتی در مورد ادبیات عرفانی حضرت مولانا و حضرت بیدل نوشته است. از نوشته‌های پژوهشی حیدری وجودی نیز می‌توان به ترکیب‌های شعری در اشعار نظامی گنجه‌ای، گردآوری و تصحیح اشعار عشقری و گزیده غزل‌ها از واصل کابلی تا واصف باختری اشاره کرد.

 

منبع: ایسنا