۱۳۹۷/۱۱/۲۹
۷:۰۵ ب٫ظ

جشنواره برلین که به سیاسی‌ترین جشنواره سینمایی جهان مشهور است و در ایران نیز همواره تیره‌ترین آثار به این جشنواره راه پیدا می‌کنند، امسال برترین جایزه خود را به کارگردان اسرائیلی اهدا کرد.

شصت و نهمین جایزه جشنواره برلین با اعلام برگزیدگان پایان یافت

خرس طلایی به کارگردان اسرائیلی رسید

به گزارش الأمه:

جایزه خرس طلایی جشنواره فیلم برلین که پیش از این به اصغر فرهادی بابت فیلم «جدایی نادر از سیمین» و جعفر پناهی برای فیلم «تاکسی» اهدا شده بود، امسال به ناداو لاپید، کارگردان اسرائیلی فیلم «مترادف‌ها» اهدا شد. همچنین در مراسم اختتامیه برلیناله که شنبه‌شب برگزار شد، هیات داوران خرس نقره‌ای جایزه بزرگ خود را به فیلم «به یاری خدا» ساخته فرانسوا اوزون، فیلمساز مشهور فرانسوی اهدا کرد. فیلم جدید اوزون درباره رسوایی آزار جنسی توسط کشیش‌های کاتولیک است. جایزه خرس نقره‌ای بهترین کارگردان جشنواره برلین امسال نیز به آنجلا شانلک، فیلمساز آلمانی برای فیلم «من در خانه بودم، اما» اهدا شد. هیات داوران برلیناله همچنین جوایز خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد و بهترین بازیگر زن را به هنرپیشه‌های یک فیلم چینی داد؛ وانگ جینگچان و یانگ می‌، بازیگران فیلم «خیلی گذشته پسرم» این 2 جایزه را به دست آوردند. جایزه بهترین فیلمنامه هم به کلودثو جیووانسی و 2 همکار فیلمنامه‌نویسش، مائوریسیو بروچی و روبرتو ساویانو برای فیلم «پیراناز» رسید.
 همچنین جایزه بهترین مستند به «صحبت درباره درخت‌ها» به کارگردانی راسموس ویدبک اهدا شد. دیگر فیلم آلمانی این جشنواره یعنی «سیستم‌شکن» ساخته نورا فینگشید جایزه آلفرد باور را دریافت کرد. گفتنی است  امسال آخرین دوره‌ای بود که برلیناله با حضور دیتر کاسلیک به عنوان دبیر جشنواره برگزار شد و او از تابستان جای خود را به 2 دبیر می‌دهد که همزمان مدیریت جشنواره را بر عهده می‌گیرند. همچنین امسال فیلم جدید ژانگ ییمو، کارگردان سرشناس چینی که داستانش در دوران انقلاب فرهنگی چین می‌گذرد به دلیل آنچه «مشکلات فنی» خوانده شد، از حضور در بخش مسابقه بازماند.
 

منبع: وطن امروز