۱۳۹۷/۰۲/۲۹
۳:۴۵ ب٫ظ

پارلمان هلند روز سه شنبه 28 ژوئن (7 تیرماه) با پیشنهاد ممنوعیت ذبح دینی حیوانات موافقت کرد، این امر خشم مسلمانان هلند را درپی داشت که از این پس برای برطرف کردن نیازهای خود به گوشت حلال وارداتی اتکا خواهند کرد.

خشم مسلمانان هلند از ممنوعیت ذبح دینی

بسیاری از گروه های دینی که از گوشت ذبح شده براساس آداب دینی خود استفاده می کنند اعتقاد دارند که دولت با این اقدام نشان داده به آزادی دینی احترام نمی گذارد.

پارلمان عوام هلند با 116 رأی در مقابل 30 رأی از پیشنهاد ممنوعیت ذبح دینی حیوانات در هلند حمایت کرد. این قانون تصریح می کند که احشام باید پیش از ذبح بی حس شوند که این امر برخلاف آداب ذبح اسلامی است.

حزب حقوق حیوانات هلند که در پارلمان نیز کرسیهایی در اختیار دارد مدعی شده که ذبح دینی حیوانات، موجب درد غیر ضروری برای حیوان می شود.

مارین تیمه رئیس حزب حقوق حیوانات ادعا کرد: آزادی دینی را نمی توان غیرمحدود تلقی کرد. برای ما آزادی دینی درجایی خاتمه می یابد که رنج حیوان یا انسان آغاز می شود.

لایحه منع ذبح دینی پیش از آن که به قانون تصویب شود باید از سوی مجلس لردان مورد تصویب قرار گیرد.

در این میان اقلیتهای دینی که از گوشت ذبح شده براساس اصول دینی استفاده می کنند ابراز نگرانی کرده اند که این ممنوعیت می تواند موجب شود سایر کشورها از این روند پیروی کنند. پیش از این لوگزامبورگ، نروژ، سوئد و سوئیس ذبح دینی را ممنوعی کرده اند.

در سوئیس حتی برخی از گروه های حمایت از حقوانات پس از آن ممنوعیت این قانون خواستار منع واردات گوشت حلال شده اند.

از 500 میلیون حیوانی که سالانه برای مصارف غذایی در هلند ذبح می شوند تنها 2/1 میلیون ذبح دینی می شوند.

رهبران مسلمان هلند اعتقاد دارند این لایحه تنها با هدف به دست آورندن منافع سیاسی ارائه و تصویب شده و هیچ دلیل منطقی در پس لایحه وجود ندارد، این امر تنها یک تصمیم سیاسی است.

محمد امام جماعت مسجد توحید در آمستردام گفت: معلوم نیست چه کسی از این جایگاه برخوردار است که مشخص کند آیا شیوه ذبح حیوانات خوب است یا بد. شیوه بی حسی حیوان پیش از ذبح نیز به هیچ عنوان خوب نیست چرا که موجب می شود این فرآیند طولانی تر شده و حیوان رنج بیشتری بکشد.

براساس اظهارات امام جماعت مسجد توحید آمستردام، مسلمانان هلند که یک میلیون نفر از 16 میلیون جمعیت این کشور را تشکیل داده اند از این پس برای خوراک خود به گوشت وارداتی رو می آورند.

زمان انتشار : 1390-01-22