۱۳۹۷/۰۳/۱۹
۵:۲۰ ب٫ظ

قهرمان داستان که «عبدالقوی الزبال» نام دارد در مواجهه با این اوضاع نابسامان در زندگی شخصی خود دچار مشکلات عدیده‌ای شده و حتی در تعاملات خود با دوستان و یا حتی در کارهای ادبی‌اش دچار شکست می‌شود.

داستان «بیکار» نامزد دریافت جایزه بوکر عربی

داستان «بیکار» یکی از داستان‌های است که در دور اخیر جایزه بوکر عربی جزو نامزدهای جایزه برتر معرفی شده است.

به نقل از سایت البوابه، داستان «بیکار» از «ناصر عراق»، کتابی است که رنج‌ها و تحقیرهای مردم مصر را روایت می‌کند.

نویسنده جهان هولناکی را به تصویر می‌کشد که یک شهروند مصری با آن دست و پنجه نرم می‌کند. جهانی که سراسر درد، ستم و تحقیر است. قهرمان داستان که «عبدالقوی الزبال» نام دارد در مواجهه با این اوضاع نابسامان در زندگی شخصی خود با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده و حتی در تعاملات خود با دوستان و یا حتی در کارهای ادبی‌اش دچار شکست می‌شود. این دور سرسام‌آور بدبیاری برای او با اتهام به قتل دختری به نام «لیل روسیه» به اوج خود می‌رسد.

نویسنده شخصیتی را خلق می‌کند که طعم زندگی در دو محیط مختلف را چشیده است. او در آغاز زندگی خود، در کشور امارات متحده عربی بوده است و در آن جا با نظم و جامعه‌ای تحصیلکرده و قانونمند آشنا شده، اما پس از آن به مصر آمده و در این کشور شاهد اشکالات و فسادهای زیادی بوده است. این دو محیط متفاوت در او نوعی تناقض و تضاد ایجاد می‌کند که قهرمان داستان نمی‌تواند با آن کنار بیاید.

مشکلات عدیده زندگی این قهرمان مانع از آن نمی‌شود که او بتواند راه درست زندگی‌اش را بیابد و بتواند به آسایش و آرامش برسد. او با نوشتن مشکلات خود و روانکاوی ذهنش از دوران کودکی موفق به رها شدن از سختی‌ها و ناآرامی‌های زندگی خود می‌گردد و آینده‌ای زیبا برای خود و همسرش می‌سازد.

 

زمان انتشار : 1391-01-31